‘Boodschappen doen zal 5 tot 7 procent goedkoper worden’
Gemiddeld zou boodschappen doen 5 tot 7 procent minder gaan kosten, zegt onderzoeksbureau Nielsen.
Boodschappen doen zal goedkoper worden in België. Dat schrijft La Libre Belgique op basis van een onderzoek van het bureau Nielsen.
De prijzen van voedingsproducten zijn in België gemiddeld 7 tot 14 procent hoger dan in de buurlanden. En volgens Nielsen is dat verschil in de periode 2011-2013 groter geworden.
Andere redenen voor de verhoogde druk op de prijzen zijn beter geïnformeerde consumenten, de ontwikkeling van de “hard discounters”, nieuwe distributiekanalen zoals e-commerce en de komst van nieuwe spelers zoals het Nederlandse Albert Heijn. “Uiteraard moet men geen daling met 14 procent verwachten de komende jaren (….) Gemiddeld zou men kunnen uitgaan van een daling van 5 tot 7 procent”, klinkt het.
Verse voeding valt buiten de studie
Verse groenten, fruit en vlees zijn niet opgenomen in de studie. Dat is moeilijk vergelijkbaar door de grote onderlinge kwaliteitsverschillen tussen de verschillende landen. De producten worden vaak ook lokaal geproduceerd. Bovendien zijn de prijzen veel meer onderhevig aan seizoensschommelingen. Ongeveer 40 procent van wat een huishouden aan voeding besteedt, gaat naar die verse producten.
Over welke producten gaat het dan wel?
Om droge voeding, producten in blik, water, cola en andere producten die gemakkelijker te vergelijken zijn. Die worden voor een groot stuk geproduceerd door Nestlé, Unilever en andere grote concerns. Die voornamelijk terug te vinden in klassieke supermarkten. Hard discounters zoals Lidl en Aldi hebben veel minder of bijna geen merkproducten.
Kunnen de Belgische supermarkten wel zo’n prijzenslag aan?
Moeilijk. Colruyt heeft veruit de gezondste marge, maar ziet die ook wat afbrokkelen. Grote concurrent Delhaize heeft de voorbije jaren zwaar geïnvesteerd in scherpe promoties en algemene prijsverlagingen. De operationele winst ligt in het eerste kwartaal 40 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Zo’n grote duik mag het niet meer maken. Maar Delhaize heeft nog altijd betere marges dan Carrefour, de nummer 3.
Albert Heijn kan dat wel, voorlopig.
Uitdager Albert Heijn kan profiteren van meer voordelige inkooprijzen omdat de Belgische volumes bij de Nederlandse rekent en daardoor zijn grotere schaalgrootte kan uitspelen. Daardoor doen de scherpe prijzen voor de gemakkelijk vergelijkbare producten Albert Heijn weinig pijn.
Het is de vraag hoe lang dat voordeel nog stand houdt. Colruyt en Delhaize hebben al duidelijk gemaakt aan die internationale concerns dat ze het niet pikken dat zij als Belgische ketens veel meer moeten betalen dan een buitenlandse speler die pas op de Belgische markt komt piepen. Bovendien gaat het in Nederland niet zo goed voor Albert Heijn. Als de marges en de omzet daar te zwaar onder druk komen, kan er ook beknibbeld worden op het budget voor de Belgische expansie. De intrede in België is duur omdat er nog maar weinig goede locaties overblijven.
En dan zijn er nog de truken van de foor
Om zo’n prijzenslag te financieren kiezen supermarkten soms voor een aantal kunstgrepen. Het aantal items per verpakking wordt bijvoorbeeld verminderd of er wordt in het assortiment geschrapt.
Stijn Fockedey
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier