Bijna 900 banen op de tocht door nieuw Volvo-model in Gent
Nadat vijf toeleveranciers te horen hebben gekregen dat hun contract met Volvo werd stopgezet, verliezen mogelijk 900 werknemers hun baan.
Nu ook Benteler en SAS Automotive naast het contract grijpen voor de toelevering van onderdelen voor de nieuwe in Gent te bouwen Volvo XC40 – vorige week kregen al drie andere toeleveranciers hetzelfde te horen – zijn tegen 2019 ongeveer 900 jobs bedreigd in de Gentse kanaalzone.
‘Sprankeltje hoop’
“Men is blijkbaar al serieus bezig met alternatieven die vorm aannemen, maar waar men in het belang van het contract en de klant niets kan over zeggen, dus misschien toch een sprankeltje hoop”, zegt Danny Clevers (ACV-CSC Metea) na afloop van een ondernemingsraad bij Benteler. “Wat mij betreft is er enkel bij Benteler en Tower Automotive enige hoop op alternatieven, voor de andere denken we dat dit een eindig verhaal is in 2019.”
900 jobs
Bij Benteler werken 225 mensen, bij Tower Automotive 280 mensen. Bij Tenneco werken 80 mensen. Faurecia en Sas Automotive stllen respectievelijk 85 en 210 mensen tewerk. 210. In totaal werken bij de vijf toeleveranciers bijna 900 arbeiders en bedienden, van wie een deel uitzendkrachten. Het uitdoofscenario verloopt in stappen tot 2019, wel start de afbouw niet eind dit jaar, maar half 2017.
Volgens vakbond ACV zal dan pas een herbalans plaatsvinden, omdat het aantal wagens voor 2017 met 48.000 zou zijn opgetrokken tot 228.000. Voor dit jaar wordt de productie overigens op 236.000 wagens geraamd, aldus nog de vakbond. Het gemeenschappelijk vakbondsfront beraadt zich verder over acties, luidt het. “Het is niet in te schatten wat het personeel gaat doen. Er heerst boosheid, maar ook frustratie en gelatenheid nadat men die boodschap krijgt na maanden onzekerheid. En het is ook niet omdat men vandaag berust, dat men dat ook morgen doet.”
‘Moederbedrijf beslist’
In een reactie herhaalt Volvo Car Gent niet met de contractbesprekingen betrokken te zijn, en dus ook geen commentaar te kunnen geven op de beslissingen. Het moederbedrijf Volvo Cars in Zweden herhaalt dat het nieuwe CMA-platform de competitiviteit en de langetermijntoekomst van de productie in Gent verzekert. Ook zegt woordvoerder Stefan Elfström dat 2019 nog veraf is en Volvo Cars blijft onderhandelen met bestaande en toekomstige nieuwe toeleveranciers om onderdelen te leveren en assemblagewerk te doen voor de nieuwe reeksen. (Belga/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier