Bijna 4 miljard dollar winst voor AB InBev
AB InBev heeft in 2009 een nettowinst gerealiseerd van 3,927 miljard dollar, tegenover 2,511 miljard dollar een jaar eerder. Dat heeft de Leuvense brouwer donderdag bekendgemaakt. De omzet vorig jaar kwam uit op 36,758 miljard dollar, een stijging met 2,5 procent. Het totale volume daalde met 0,7 procent.
Voor 2010 verwacht de brouwer solide bedrijfsresultaten te zullen neerzetten.
Dalend volume, maar groter marktaandeel in België InBev Belgium kende in 2009 een verdere daling van het volume met 1,1 pct, maar de brouwer kon het marktaandeel vergroten, vooral dankzij sterke prestaties van het Jupiler-merk.
De volumedaling met 1,1 pct is beter dan de markt, die structureel dalend blijft. In het laatste kwartaal kende InBev Belgium zelfs een stijging van 0,9 pct. Het marktaandeel steeg met 0,1 pct tot 57,6 pct. De brouwer zegt dit te danken aan doorgedreven innovatiestrategie op vlak van marketing, commerciële acties en verpakkingen.
Jupiler
Vooral Jupiler deed het goed, met een volume-stijging van 1,2 pct tegenover 2008. Eén van de drijvers achter die groei is Jupiler Tauro. Voor 2010 wordt overigens een specifieke krat voor Jupiler Blue gelanceerd.
Volgens InBev Belgium blijven Jupiler, Leffe en Hoegaarden de favoriete bieren van de Belg.
Eric Lauwers, InBev-topman voor België, Nederland, Frankrijk en Luxemburg, stelt dat de focus op innovatie en het herinvesteren van middelen nog niet de daling van de biermarkt heeft kunnen keren, maar wel voor een verstevigde marktpositie en voor de beste kansen op een gezonde toekomst voor InBev Belgium heeft gezorgd. “Het is onze verantwoordelijkheid om vooruit te blikken en te blijven investeren”, aldus de topman.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier