Better Place bestudeert uitbouw netwerk elektrische auto’s in België
Better Place, de Israëlische pionier in elektrische auto’s, bestudeert de uitbouw van een netwerk in België. Tijdens een bezoek van Trends aan het bedrijf in Tel Aviv bevestigde de CEO Shai Agassi dat hij met Belgen praat.
“Ik ken echter niet zeggen met wie juist”, klinkt het. “België is gezien zijn relatief beperkte oppervlakte en zijn plaats in Europa geschikt om er onze activiteiten te ontplooien. Op termijn zullen we ons in Europa verspreiden, zoals de GSM-operatoren dat deden. Eerst in dichtbevolkte, later in afgelegen streken. België hoort in die eerste categorie thuis.Tegen 2013-2014 wordt het netwerk in Europa zo breed dat je met een elektrische auto zonder problemen van Londen naar Napels kan rijden.”
Renault
Tegen eind 2010 moet in Israel het eerste netwerk van laad- en wisselplaatsen uitgebouwd zijn voor autobatterijen. De batterij is goed voor 160 kilometer rijafstand en kan worden geladen in 6,5 uur. Het bedrijf installeerde al batterijen in Renaults. Een testrit in het recentelijk geopende Better Place Center in Tel Aviv bewijst dat de acceleratie niet moet onderdoen voor het doordeweekse model.
Door thuis, op het werk en op openbare plaatsen (streng beveiligde) laders te plaatsen, worden reizen op korte afstanden – naar het werk bijvoorbeeld – mogelijk. Better Place berekende dat de gemiddelde chauffeur immers slechts 2 uur per dag rijdt. De rest van de tijd kan worden gebruikt om de batterij te laden.
Lange ritten
Voor lange ritten bouwt Better Place een netwerk van wisselgarages uit in Israel. Het wisselproces duurt minder dan een minuut. Met een lengte van 550 kilometer van noord naar zuid is het kleine Israel ideaal als testland. “Net als België, overigens”, lacht Agassi. “Israel heeft als testland echter ook het voordeel, relatief natuurlijk, dat het een eiland is. Het is omringd door grenzen die je niet zomaar eventjes kan oversteken met onze auto’s.”
Politieke steun
Zijn bedrijf krijgt trouwens ook politieke steun, omdat de regering in Israel energieonafhankelijkheid beschouwt als een veiligheidsissue. De extra elektrische energie, die de auto’s vereisen, noemt Agassi verwaarloosbaar. Er moeten geen nieuwe elektriciteitscentrales worden bijgebouwd. “De Renaults werden voorzien van allerlei snufjes om het verbruik zo zuinig mogelijk te houden. Het gebruik door een gemiddelde chauffeur is niet groter dan een PC die een dag on hold staat.”
Better Place (hoofdzetel: Palo Alto, VS) hoopt de penetratie te bevorderen door zich in de eerste fase te richten op landen waar veel bedrijfsauto’s rondrijden, om contracten met bedrijven af te kunnen sluiten. Oplaadinstallaties in bedrijfszetels kunnen immers optimaal renderen. Sinds een maand loopt er al een proefproject in Tokio, waar drie Nissan-taxi’s rijden met de technologie van Better Place.
HSBC
Ook in Frankrijk, Denemarken, Australië, Canada en San Francisco wordt al gewerkt aan concrete projecten. “Binnen vier maanden starten we in Israel de eerste test voor een heel land”, aldus een zelfverzekerde Agassi, wiens bedrijf wordt gewaardeerd op 1,25 miljard dollar sinds HSBC begin dit jaar voor 10 procent participeerde . “Als het hier lukt, lukt het overal.”
H.B.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier