Belgische heftruckmarkt breekt omzetrecord
2015 was een recordjaar voor de Belgische importeurs van machines voor interne goederenbehandeling. Volgens cijfers van de federatie Sigma steeg de sectoromzet met 11 procent naar 522 miljoen euro. Ook voor 2016 rekenen de verdelers van heftrucks en magazijntoestellen op een sterk jaar.
De Belgische distributeurs van machines voor interne goederenbehandeling liepen er ontspannen bij op hun algemene vergadering in het Pajottenland, waar de cijfers van 2015 bekendgemaakt zijn. De omzet van de sector is voor het derde jaar op rij gestegen en heeft een recordniveau van 522,6 miljoen euro bereikt. Dat is een groei van 11,5 procent in vergelijking met 2014. De tewerkstelling blijft stabiel.
Ook voor dit jaar rekent de sector op mooie cijfers. Uit de verkoopstatistieken van de eerste vijf maanden blijkt een volumegroei van 7 procent. De sectorfederatie Sigma verwacht dat de markt dit jaar het topniveau van 2015 minstens evenaart.
Elektrische heftrucks domineren
“De heropleving die we zien sinds 2010, zet door”, stelt Jean-Paul Dubois van Still Benelux vast. Hij geeft als voorzitter van de Sigma-sectie Goederenbehandeling de fakkel door aan Hugues Van Espen, de nieuwe topman van Toyota Material Handling Belgium. “In 2015 groeit de markt met bijna 8 procent in volume ten opzichte van 2014. Het was daarmee het op een na beste jaar ooit.” Alleen 2007 was nog beter met de verkoop van 9846 machines, 119 trucks meer dan de 9727 die vorig jaar verkocht zijn.
Dubois ziet in de cijfers de bevestiging van twee trends: “De markt van de magazijntrucks stijgt sterker dan die van de vorkheftrucks en bij de heftrucks groeit het aandeel van de elektrische trucks voort, ten nadele van de thermische machines.”
De markt van de elektrische heftrucks groeit met 7,4 procent naar 2005 trucks in 2015. Bij de vorkheftrucks met verbrandingsmotor is de groei bescheidener (+6% naar 1460 machines). Dat brengt het totale aantal verkochte heftrucks op 3465, een kleine 200 meer dan in 2014.
Recordjaar voor magazijntrucks
“Net zoals in 2014 zien we verhoudingsgewijs meer elektrische dan thermische heftrucks. Dit jaar slaat de balans over in het voordeel van de elektrische trucks, met een marktaandeel van 58 procent”, weet Jean-Paul Dubois. Hij verwacht dat de Europese markt voor vorkliften met een hefcapaciteit tot 3,5 ton op termijn volledig elektrisch wordt. Goed nieuws voor de batterijproducenten.
Voor de magazijntrucks (pallettrucks, stapelaars, reachtrucks, enzovoort) is 2015 een recordjaar. “We noteren een groei van 9 procent naar 6262 machines. Dat is bijna 500 trucks meer dan in 2014. Vooral de stijging van 29 procent bij de stapelaars valt op”, aldus Dubois.
Het grootste segment in het segment van de magazijntrucks zijn de pallettrucks, die zijn goed voor 3032 verkochte machines (+2,5%). Dan volgen de stapelaars met 1548 machines (+29%). De reachtrucks haalden een verkoopvolume van 782 stuks (+7%). Alleen de horizontale orderpickers zien de markt dalen met meer dan 7 procent naar 477 machines.
Hard gevecht voor marktaandeel
Ook de Sigma-afdeling Burgerlijke bouwkunde/Bouw, die bouwmachines verkoopt, sluit 2015 met groeicijfers af. De omzet van de sector klokt af op 739 miljoen euro, goed voor een stijging met 6,8 procent tegenover 2014. Volgens Dries Van Haut, voorzitter van het gelijknamige bouwmachinebedrijf, is de globale markt met 15 procent in volume gestegen.
De markt van de grote bouwmachines steeg vorig jaar, in tegenstelling tot 2014, vrij fors (+20%). De Belgische markt van de kleinere bouwmachines (minder dan 8 ton) groeit voor het tweede jaar op rij. Van Haut verwacht voor dit jaar een verdere stijging van de markt. “Na vier maanden zien we een stijging in het grondverzet, verreikers en wielladers vergeleken met dezelfde periode 2015. Ook het klein materieel kent een goede start dit jaar.”
De Sigma-voorzitter waarschuwt zijn leden voor een te hard gevecht voor marktaandeel, dat drukt op de prijzen en de marges. Van de overheden verwacht hij een meer stimulerend beleid. “Het is niet te begrijpen dat het aantal infrastructuurwerken in ons land blijft dalen, terwijl investeringen belangrijk zijn voor de bouw en de logistiek, twee sectoren die cruciaal zijn voor onze bedrijven.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier