Belgisch dancefestival Tomorrowland lokt wereldpubliek
Tomorrowland heeft in de eerste seconden van de voorverkoop 180.000 tickets verkocht. Het dancefestival in Boom is in zeven jaar uitgegroeid tot een sterk internationaal jongerenmerk.
Toen de ticketlijnen in april opengingen, vlogen de 180.000 tickets voor Tomorrowland in enkele seconden de deur uit. Met vijftien exclusieve vliegtuigen vliegt SN Brussels op 26 juli, de dag voor het driedaagse dansfeest begint, de buitenlandse concertgangers in. Het buitenland lonkt.
Tomorrowland focust meer dan andere festivals op de beleving met een sprookjessfeer, luxueuze omkadering en de uitwerking tot in de details. Zo kan je in de Dreamville-camping slapen in sprookjesboeken, op de wei gaan eten in een sterrenrestaurant of vers gebakken brood eten als ontbijt.
Bedrijven die willen samenwerken met Tomorrowland moet die creatieve lijn durven door te trekken, telkens in een intensieve samenwerking met de organisatie. Dit jaar kwam Brussels Airlines erbij, dat vijftien vliegtuigen inzet om 3000 festivalgangers over te vliegen uit Europese hoofdsteden en New York. De travel packages van 590 tot 790 euro (tot 1400 euro vanuit New York) vlogen de deur uit. “We haalden er een mooie winstmarge op”, zegt organisator Manu Beers. “Die willen we niet gebruiken om ons resultaat op te krikken, wel om de verwachtingen te overtreffen. We kleven er grote stickers op, verduisteren de ramen en dj’s brengen er meteen de sfeer in.” Op de wei zelf wordt voor Brussels Airlines het hoogste reuzenrad van Europa gebouwd.
150 man maakt YouTube-uitzending
De drijvende kracht achter het festival zijn de ondernemende broers Manu (31) en Michiel Beers (35). Het bedrijf achter Tomorrowland is de Belgische tak van het Nederlandse dance-eventbedrijf ID&T. De sociale media betekenden vier jaar geleden de internationale doorbraak voor Tomorrowland. Op Facebook communiceert het merk het hele jaar met zijn fans. Het paradepaardje is de professioneel gedraaide HD-aftermovie. Intussen hebben 41,5 miljoen mensen de 14 minuten durende aftermovie 2011 bekeken, 7,2 miljoen mensen klikten de officiële song aan. Een team van 150 mensen staat dit jaar in voor een non-stop live-uitzending op YouTube, een investering van 500.000 euro.
Buitenland
Financieel zet het bedrijf mooie cijfers neer. Dit jaar zou de omzet met 25 procent stijgen tot 23,9 miljoen euro. Dat is vooral te danken aan de verhoogde ticketprijs. Maar wat met de aanhoudende buitenlandse vraag het festival te exporteren? “We hebben een ervaren internationale consultant aangenomen die elke week gesprekken voert met een ander land”, zegt Manu Beers. “Het probleem is niet de ticketverkoop, wel de complexiteit. Een festival bevat zoveel elementen die je elders niet zomaar kan uitrollen. Ooit zullen we misschien elk seizoen een Tomorrowland hebben in een ander continent. Vandaag laten we onze kop niet zot maken.” (HH)
Lees het volledige businessverhaal achter Tomorrowland deze week in Trends.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier