Belgacom dankt goede kwartaalresultaten aan ‘packs’ en tv
Telecomoperator Belgacom groeit met 10,7 procent in het tweede kwartaal. De operationele bedrijfskasstroom (ebitda) stijgt zelfs met 14,5 procent. De nettowinst gaat 8 procent hoger.
Belgacom wil in 2010 een dividend van 2,18 euro per aandeel uitkeren in twee schijven: een interim-dividend van 0,50 euro per aandeel en een gewoon dividend van 1,68 euro per aandeel. In 2009 betaalde Belgacom 2,08 euro dividend: 0,4 euro als interimdividend en 1,68 euro als gewoon dividend.
Gedelegeerd bestuurder Didier Bellens verwacht dat de omzet in 2010 9 tot 10 procent hoger zal uitkomen, in plaats van de verwachte 8 tot 9 procent. De investeringen zullen rond 10 procent van de groepsopbrengsten liggen, zonder de omstreden kosten voor de 2G-licentie te rekenen. Succesnummers in het tweede kwartaal zijn Belgacom TV en de ‘packs’.
De mooie cijfers zijn echter vooral te danken aan het internationale carrierfiliaal BICS, de joint venture met Swisscom en het Afrikaanse MTN. Belgacom heeft sinds de fusie met MTN in november nog 57,6 procent in BICS, maar wel de volledige controle. Daarom wordt de omzet van BICS nu volledig in de resultaten van Belgacom opgenomen. BICS groeide 82 procent tot 414 miljoen euro in het tweede kwartaal. Het filiaal is winstgevend, maar heeft maar een ebitda-marge van 7,7 procent. Dat drukt de ebitda-marge van de hele Belgacom-groep tot 30,3 procent.
Het succes van BICS verbergt dat de omzet van Belgacom zowel bij de consumenten als bij de bedrijven daalde in het tweede kwartaal, met respectievelijk 1,99 en 2,56 procent, vergeleken met 2009. Dat is het verwachte gevolg van zowel concurrentiedruk als van ingrepen van de regelgeving, die de opbrengsten van Belgacom in het eerste halfjaar met 1,2 procent heeft omlaag gehaald.
De groep wist dan weer zijn personeelsaantal met 4 procent te verminderen tot 16.158 voltijdsequivalenten. Dat maakt de personeelskosten 3,6 procent lichter op vergelijkbare basis.
Belgacom TV blijft de uitblinker. Het aantal abonnees steeg met 6,6 procent of liefst 54.000 tegenover het voorgaande kwartaal. Een jaar geleden kwamen er in hetzelfde kwartaal slechts 36.000 tv-abonnees bij. Belgacom heeft nu bijna de helft meer tv-abonnees dan na de eerste helft van 2009.
Het aantal ‘packs’ steeg tot 741.000, een groei met 88.000 in één kwartaal. In de mobiele telefonie steeg het aantal klanten met 27.000. Er kwamen 39.000 postpaid klanten bij. In prepaid en bij de mvno’s verdwenen er 12.000. In het professioneel segment stabiliseert de neerwaartse trend van het verbruik. Belgacom had eind juni bijna 140.000 gebruikers van mobiel internet op de pc, een groei met bijna 60 procent in één jaar, vooral door de bundeling van vast en mobiel internet in Internet One. Mobistar had eind juni 93.282 mobiele pc-gebruikers. Geen van beide geeft cijfers over het aantal smartphone-abonnees dat surft. De groei van de ICT-opbrengsten van Belgacom versnelde in het tweede kwartaal tot 4 procent.
De gedwongen minderopbrengsten door regulering zijn voor zowat de helft te wijten aan de lagere roamingtarieven en voor de helft aan een herverdeling van de inkomsten uit diensten met een verhoogd tarief.
B.L.
Aangroei van aansluitingen digitale televisie
K3 2009 K4 2009 K1 2010 K2 2010 Huidig totaal
Belgacom 62.000 77.000 61.000 40.000 753.000
Telenet 64.000 81.000 65.000 53.000 1.056.000
Bron: rapportering Belgacom, Telenet Voor Belgacom enkel de huishoudens, niet de tweede aansluitingen. Belgacom telt nu 115.000 bijkomende aansluitingen. Dat zijn er 15.000 meer dan in het vorige kwartaal.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier