Belgacom-CEO Dominique Leroy: ‘Er zijn geen verzadigde markten’
‘Er zijn geen verzadigde markten, alleen verzadigde managers’, zegt de nieuwe CEO van Belgacom Dominique Leroy op de persconferentie over haar aanstelling. Er komt een andere stijl aan de top, geen lagere standaarden.
‘Er zijn geen verzadigde markten, alleen verzadigde managers’, zegt de nieuwe CEO van Belgacom Dominique Leroy op de persconferentie over haar aanstelling. Er komt een andere stijl aan de top, geen lagere standaarden.
Dominique Leroy noemt haar stijl “een zekere vorm van transparantie, frankheid en directheid”. Voogdijminister Jean-Pascal Labille voegt daar prompt “charisma” en “enthousiasme” aan toe. De persvoorstelling duurde amper 19 minuten en een goed deel waren complimentjes tussen Belgacom-voorzitter Stefaan De Clerck (CD&V), PS-minister Labille, Dominique Leroy en zelfs de immer onderkoelde interim-co-CEO Ray Stewart, die zijn “totale steun” betuigde aan de nieuwe CEO.
Wat ziet Dominique Leroy als haar eerste uitdagingen? “Groei”. “Middelen voorzien om te investeren in de vaste en mobiele netwerken en in innovatie”. Duidelijk maken dat “wij de beste service kunnen blijven leveren en nog verbeteren naar onze klanten toe”. Daarnaast zorgen dat de 15.000 medewerkers echt een team vormen “met een duidelijke strategie, visie en prioriteiten” om de weg naar groei en succes te volgen.
Vooral die belofte van groei riep vragen op. De regulering en de felle concurrentie drijven de vergelijkbare omzet van Belgacom kwartaal na kwartaal omlaag. Of Dominique Leroy dan aan overnames dacht, en waar? “Niet noodzakelijk. Ik heb ooit gehoord: there are no saturated markets,there are only saturated managers”, repliceerde Leroy, met een staaltje van frankheid. Ze parafraseerde de legendarische Harvard Business School professor Ted Lewitt. Die schreef in 1960 in zijn essay Marketingbijziendheid dat industrieën niet stoppen met groeien omdat ze verzadigd zijn, maar door “het falen van het management”.
Leroy haastte zich om te nuanceren dat dat “niet noodzakelijk waar is voor Belgacom”. “Ik denk wel dat er een uitdaging is waardoor we door onze strategie aan te passen groeisegmenten kunnen vinden – zelfs in een markt die niet meer groeit – en dat je daardoor waarde kan creëren zonder noodzakelijk naar externe groei te moeten kijken, wat ook niet uitgesloten is”.
Nog dit. Jean-Pascal Labille en Stefaan De Clerck droegen beiden een rode das. Die van Labille leek iets roziger. Dominique Leroy droeg een gesloten donkerblauw kleedje.
Bruno Leijnse
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier