Belfius mikt op meer commerciële groei
Belfius vormt zichzelf de komende jaren via een ingrijpend veranderingsprogramma om tot een sterk klantgerichte onderneming. Op die manier wil de bank de klantentevredenheid en de inkomsten verhogen.
Belfius publiceerde deze morgen zijn jaarresultaten over 2013. De nettowinst bedroeg 445 miljoen euro, een stijging met 6 procent in vergelijking met 2012. Het resultaat werd voor 63 miljoen euro negatief beïnvloed door minwaardes die de bank boekte bij de afbouw van de obligatieportefeuille die ze erfde van Dexia. Uit de commerciële activiteiten (bank en verzekering) puurde Belfius 508 miljoen euro winst, waarvan 400 miljoen recurrent. 215 miljoen euro was afkomstig van de verzekeringsmaatschappij.
Opmerkelijk was de forse daling van de kosten met 10 procent. Vooral de omvorming van de pensioenplannen voor het personeel had een belangrijke directe impact. In de toekomst zal de kostendaling niet meer in dezelfde orde van grootte zijn, zei financieel directeur Johan Vankelecom.
Belfius is er in korte tijd ook in geslaagd zijn eigen vermogen te verdubbelen van 3,3 tot 6,6 miljard euro. Dat gebeurde voor 886 miljoen euro door winstreservering. 2,4 miljard is afkomstig van de forse daling van de latente minwaarden op de investeringsportefeuille. Door een programma van tactische derisking wist Belfius die minwaarden in twee jaar te verminderen van 3,3 miljard tot 900 miljoen euro.
Tegen 2016 wil Belfius uitgroeien tot de meest klantgerichte bank-verzekeraar op de Belgische markt. De financiële instelling streeft naar een klantentevredenheid van 95 procent. Nu is dat 93 procent bij Belfius Insurance. Bij de bank schommelt die, afhankelijk van het type activiteit en cliënteel, tussen 82 en 93 procent.
De nieuwe CEO, Marc Raisière, geeft toe dat daar werk aan de winkel is. Daarom wil hij de komende jaren alle Belfius-afdelingen en -budgetten tegen het licht houden in functie van hun reële bijdrage tot de klantentevredenheid. Zelf spreekt hij van een ‘veranderingsprogramma met het oog op de omvorming van Belfius tot een écht klantgerichte onderneming’.
In de praktijk wil Belfius zijn recurrente operationele winst jaar na jaar laten stijgen, door de kosten te drukken en de inkomsten te verhogen. In de retailbank is het de ambitie om per klant minimaal vijf bank- of verzekeringsproducten te tellen. Momenteel heeft een Belfius-klant gemiddeld maar twee producten. In de publieke sector ziet Belfius ruimte om meer verzekeringen te slijten.
Tegen 2016 mikt de staatsbank op een recurrent nettoresultaat van minstens 500 miljoen euro (na aftrek van een verwachte 100 miljoen euro verlies op de erfenisportefeuille). De Basel III-ratio die momenteel 11,7 procent bedraagt, zou tegen 2016 moeten uitkomen op minstens 13 procent.
De stevige kapitaalpositie doet Belfius met vertrouwen en sereniteit uitkijken naar de asset quality review (balanstest) die de ECB dit jaar gaat uitvoeren. Enkel een doorgedreven stresstest op Italië zou roet in het eten kunnen gooien. Belfius heeft nog altijd voor 4,7 miljard euro aan Italiaans overheidspapier in handen. Een stresstest die voorziet in forse afboekingen op dat land, kan Belfius doen bibberen. “Al zal het toch al zware stress moeten zijn die men op de portefeuille zet”, nuanceert voorzitter Jos Clijsters, “Bovendien zijn er veel banken die veel meer Italiaans papier bezitten dan wij.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier