Belfius en Matexi steken 1,15 miljoen euro in buurtapp Hoplr

Hoplr wil zijn groei in de Lage Landen voortzetten en heeft daarvoor extra geld opgehaald. © Hoplr
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Belfius en Matexi Group investeren meer dan een miljoen euro in Hoplr, een app die mensen uit een straat of wijk op een eenvoudige manier met elkaar in contact brengt. Met de investering wil de start-up zijn groei in België en Nederland versnellen.

Wil je snel even een boormachine lenen, is de poes zoek of je wil een buurtfeest aankondigen? Je kunt het allemaal kwijt op Hoplr. Ongeveer 120.000 in België en Nederland gebruiken de app, die bewoners van een buurt of straat samenbrengt in een sociaal netwerk. De digitale conversaties tussen burgers blijven per wijk opgesloten in de app en zijn dus niet te lezen door wie niet in de wijk woont.

Groeien

Hoplr wil zijn groei in de Lage Landen voortzetten en heeft daarvoor extra geld opgehaald. Want in tegenstelling tot bekende sociale netwerken als Facebook, draait Hoplr zonder reclame. Zijn verdienmodel is gebaseerd op de samenwerking met lokale organisaties. Hoplr verdient geld met een dashboard voor lokale besturen en publieke instellingen. Zij kunnen daar berichten van algemeen nut plaatsen, bijvoorbeeld over wegwerkzaamheden of afvalophaling. Onder meer Mechelen, Oostende en Ivago Gent werken met het platform.

“De kapitaalronde is inderdaad bedoeld om te groeien in België en Nederland”, zegt medeoprichter Jennick Scheerlinck. “We zullen buurten lanceren in alle grootsteden van Benelux en onze langetermijnrelaties met steden en gemeenten voort uitbouwen.”

Voor de lancering van die nieuwe buurten werkt Hoplr met invitatiebrieven. Zo vielen de afgelopen weken in heel wat Brusselse wijken brieven in de bus met de uitnodiging de app te downloaden. Met een buurtcode komen de gebruikers bij de juiste wijk terecht. Maar ook zonder code of brief kun je je inschrijven.

Investeerders

Zowel Belfius als Matexi nam deel aan de kapitaalronde van Hoplr. Belfius financiert heel wat lokale overheden. Het leerde Hoplr kennen via zijn samenwerking met de accelerator The Birdhouse, die de start-up begeleidde. Belfius was al de voornaamste financiële partner van de groeiversneller en breidde zijn samenwerking met The Birdhouse vorig jaar nog uit. Belfius en The Birdhouse richtten samen het investeringsfonds The Birdhouse op, waarmee Belfius mee kan instappen als een start-up uit de The Birdhouse-stal geld ophaalt. De investering in Hoplr is de eerste participatie van dat fonds, dat 10 miljoen euro bevat.

Matexi Groep stak geld in Hoplr via haar investeringsfonds Quaeroq. De Waregemse bouwgroep heeft de gewoonte voor haar vastgoedprojecten heel vroeg aan het overleg met de buurt te beginnen. Door zo bij te dragen tot de sociale cohesie en te kiezen voor interactie met de buurt, vergroot het bedrijf het maatschappelijke draagvlak voor zijn projecten. Door mee te investeren in de buurtapp van Hoplr, zet het die aanpak in de verf.

Break-even in 2019

Hoplr telt tien medewerkers en streeft dit jaar naar een omzet van 250.000 euro en verwacht in 2019 het break-evenpunt te bereiken. “We zijn ongeveer halfweg. De verkiezingen hebben wel een vertraging teweeggebracht, maar we verwachten heel wat nieuwe partners na 14 oktober”, zegt Jennick Scheerlinck over het omzetdoel voor dit jaar. Hoplr wil op termijn een autoriteit worden ingemeenschapsvorming. Het werkt bijvoorbeeld al samen met imec, UGent en EY voor een aantal onderzoeksprojecten, onder meer om de sociale impact die Hoplr teweegbrengt wetenschappelijk in kaart te brengen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content