Bedrijven trekken opnieuw personeel aan in 2010

De rekruteringsmarkt in België zal heropleven in 2010. Dat besluit StepStone uit de resultaten van een Europees online-onderzoek. Veel bedrijven zullen opnieuw mensen aanwerven en veel werkenden zullen op zoek gaan naar een interessantere job.

Uit het onderzoek van StepStone blijkt dat 62 procent van de bedrijven in 2010 mensen zal aanwerven. 88 procent van de bedrijven verwacht dat hun personeelsbestand tijdens het komende jaar hetzelfde zal blijven of zal groeien.

Veel mensen actief op zoek naar andere job


Tegelijk zoeken heel veel mensen actief naar een nieuwe job. De belangrijkste redenen hiervoor zijn frustraties in hun huidige job en beperkte ontwikkelingskansen en carrière-opportuniteiten.

Het onderzoek ging ook na wat de redenen zijn om in een huidige functie te blijven: een leuke jobinhoud, collegiale werksfeer en een goed evenwicht tussen werk en privéleven blijken de doorslaggevende argumenten te zijn.

Jobzoeker wil andere informatie in jobaanbiedingen

Verder blijkt dat er grote verschillen bestaan tussen de informatie die jobzoekers willen lezen in jobaanbiedingen en wat de bedrijven hier in opnemen. Terwijl zowel kandidaten als bedrijven zeggen dat details over de job zelf belangrijk zijn, publiceren weinig bedrijven de informatie die de kandidaten echt willen lezen.

Zo willen jobzoekers vooral informatie over het salaris, terwijl bedrijven vooral informatie geven over hun producten en diensten. Terwijl kandidaten verder informatie zoeken over de grootte en de financiële situatie van het bedrijf, geven werkgevers vooral informatie over de werksfeer. Jobzoekers willen ook weten welke taken ze zullen moeten uitvoeren, en daar spelen de bedrijven dan weer wel heel goed op in.

Europees onderzoek

Het onderzoek bestond uit een reeks online surveys in Italië, Duitsland, Frankrijk, België, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Nederland. Stepstone ondervroeg 2.478 kandidaten en 1.600 rekruteerders.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content