Bedrijfsfusie in Big Brother-stijl
Het reclamebureau Freddie uit Gent fuseert met het Antwerpse Heisme, dat gespecialiseerd is in grafische ontwikkeling en development. Het nieuwe bureau wil zijn creativiteit en doeltreffendheid in de verf zetten met een opmerkelijke lanceringscampagne die geïnspireerd is op het bekende realityprogramma Big Brother.
Het nieuwe bedrijf geeft zichzelf 96 uur om een nieuwe naam, stijl en website te bedenken. Alles is online te volgen via verschillende webcams op defusie.be.
Maandag om 11 uur, wanneer de 96 uur aflopen zijn, moet de nieuwe site online staan. Zaterdagmiddag wordt de nieuwe naam bekendgemaakt. Klanten, concurrenten en andere geïnteresseerden kunnen niet alleen alles volgen wat er in ‘het huis’ gebeurt, ze kunnen ook zelf meewerken door suggesties te geven via de sociale media of via Skype in de dagboekkamer te praten met de werknemers van Freddie en Heisme.
Echt communicatiebureau
“We werkten sowieso al veel samen”, zegt Elke De Vilder, de managing director van het nieuwe bedrijf zonder naam. “We merkten wel dat campagnes moeilijker te verkopen zijn. Bovendien raak je dan niet de kern van het merk en dat is wat we willen. We willen geen communicatie of marketing over merken meer maken, maar in de kern zelf aanwezig zijn als een echt communicatiebureau.” Voorlopig draait het nieuwe bedrijf nog onder de koepel Heaven Can Wait, een ecosysteem met hoofdzetel in Kontich dat 21 bedrijven telt. In januari moet het een nv worden.
Tijd
Is het niet beter wat meer tijd te nemen voor belangrijke beslissingen als de nieuwe naam en website? “We zijn al een paar weken geleden met de voorbereidingen begonnen, maar het is geen optie om een paar weken niet te werken”, zegt Elke De Vilder. “De overgang naar de nieuwe naam en site moet dus sowieso snel gebeuren. Bovendien is dit wat wij doen. Als je niet snel knopen doorhakt en je buikgevoel volgt, blijf je bezig. Voor onze klanten is het interessant te zien hoe het er bij ons aan toegaat.” Bij het nieuwe bedrijf werken zeven mensen. De planning zit vol tot begin oktober, maar aan een omzetschatting van het fusiebedrijf waagt Elke De Vilder zich nog liever niet.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier