Barco wil omzet verdubbelen in 5 jaar
Barco wil in vijf jaar zijn omzet verdubbelen tot 2 miljard euro. Achter die ambitie zit een complete reorganisatie.
Beleggers zijn weer nerveus over Barco. Uit de eerstekwartaalresultaten blijkt dat de omzet stabiliseerde en de bestellingen krompen. Het aandeel nam een fikse duik en bleef sindsdien op een dalende lijn. Een van de grootste aandeelhouders, een fonds van Templeton, had in de weken voor de kwartaalresultaten al een flink pak Barco’s verkocht. Maar het orderboek werd 5 procent groter.
“Het probleem voor Barco is mathematisch”, meent Arnaud Goossens, een analist bij Exane BNP Paribas die een ‘neutraal’ advies heeft over Barco. Zijn rekensom is eenvoudig. Barco steeg vorig jaar boven het miljard euro omzet dankzij het succes van zijn projectoren voor digitale cinema’s. Barco heeft daar 40 procent van de markt. Er zijn echter wereldwijd maar ongeveer 140.000 cinemazalen die zulke projectoren nodig hebben. De helft is al bediend. Blijft dus nog 70.000 te gaan. Neem aan dat Barco daar opnieuw 40 procent van binnenrijft, dat is 28.000 of gemiddeld 7000 per jaar tot en met 2015. “Het probleem is dat Barco 10.300 stuks heeft verkocht in 2011 en er volgens mijn schatting 11.600 zal verkopen in 2012. Er komt dus bijna mechanisch een daling”, voorspelt Goossens.
Volgens hem valt Barco in digitale cinema terug van een omzet van 334 miljoen euro in 2011 tot 125 miljoen in 2017. Pas dan, na acht jaar, begint volgens Goossens de verwachte vervangingscyclus. Eric Van Zele, de CEO van Barco, heeft bovendien de ambitie om Barco in de volgende drie tot vijf jaar elk jaar organisch 10 procent doen groeien. Niet alleen moet hij dus volgens Goossens tegen 2017 een omzetdaling van zowat 250 miljoen compenseren, hij moet op dat moment ook nog eens ruwweg 160 miljoen euro extra organische groei hebben gerealiseerd.
Van Zele ziet de bui hangen. “We weten dat jullie een beetje nerveus zijn over de duurzaamheid van de digitalecinemabusiness”, gaf hij in april tegenover de analisten toe. Tegenover het pessimisme van de rekenmachine plaatst hij een groeiplan en fundamentele ingrepen in de manier waarop Barco werkt. Einde maart trok hij met een deel van zijn topmanagement naar Silicon Valley om zich te herbronnen. Thema: het volgende miljard, een verdubbeling van de omzet. “Als we die twee miljard niet binnen bereik zien, op een horizon van vijf jaar, gaat het niet gebeuren. We moeten de lef en de ambitie hebben om voor dat volgende miljard te gaan”, betoogt Van Zele.
Ruim driekwart van de omzet komt van amper 300 klanten. Met die grote klanten wil Barco nauwer samenwerken. De 1600 kleinere klanten wil het onderbrengen bij partners en distributeurs. Achter de nieuwe marktbenadering zit een trainings- en kwalificatieprogramma voor de partners, dat vorig jaar meer dan 1000 technici opleidde in vijf centra wereldwijd. Opdrijven van de verkoop is één actiepunt van het To Be One-programma, terugdringen van de kosten is een ander.
Bruno Leijnse
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier