Barco neemt dZine over
Barco versterkt zich in ‘digital signage’ met de overname van het Kortrijkse dZine. Digital signage staat voor online publieke informatiesystemen zoals digitale advertentieborden.
Digital signage is een opkomende markt, die de voorbije jaren echter harde klappen heeft gekregen door de daling in advertentie-bestedingen. De omzet van dZine zelf daalde in 2009 van 12,1 naar 9,7 miljoen euro. “Louter een gevolg van de crisis”, zegt woordvoerder Jean-Pierre Tanghe van Barco. dZine bleef wel mooie resultaten boeken, met een bedrijfswinst van 1,7 miljoen euro.
Volgens Barco bedraagt de overnameprijs “minder dan één keer de jaarlijkse omzet”, weliswaar met een earn-out clausule over tweeënhalf jaar. De toegevoegde waarde van dZine zijn de “geavanceerde softwaretools voor de creatie en het beheer van content”, zegt Barco.
dZine heeft als tweede activiteit de ontwikkeling van veelzijdige mobiele terminals. Onder meer de kaartjesknippers van de NMBS lopen met een terminal van dZine over de schouder. “Ook daar zijn er synergieën”, zegt Tanghe. Barco nam in 2009 het Italiaanse FIMI over, een ontwikkelaar van onder meer mobiele medische displays.
Voor oprichter Dirk Ghekiere maakt de verkoop de cirkel rond. In het begin van de jaren ’80 vertrok hij met Jo Versavel (Traficon) bij Barco Electronics om voor eigen rekening te beginnen. Ook die venture, Devlonics, zat al in de publieke informatiesystemen van toen, videotex.
B.L.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier