Audi, BMW en Mercedes bovenaan als bedrijfswagens
De wereld krijgt maar niet genoeg van de Duitse luxemerken. Audi en BMW zagen hun verkoop sinds 2000 meer dan verdubbelen in volume. Mercedes-Benz was nog de zwakste groeier van de drie, met een klim met net niet de helft. Het trio is goed voor een wereldmarktaandeel van 70 procent in het luxesegment. Trends analyseert wat hen sterk maakt.
Trends brengt deze week een uitvoerig dossier over leasewagens. Eén constante: het overwicht van de Duitse premiummerken Audi, BMW, Mercedes. De drie bezetten de eerste zes plaatsen in de top tien van meest verkochte wagens bij marktleider LeasePlan.
Mercedes was tot 2005 de marktleider in volume in het premiumsegment, maar werd sindsdien voorbijgestoken door BMW, en uiteindelijk ook nipt door Audi. Maar alle drie willen ze in 2020 de marktleider blijven of worden in het premiumsegment. “De onderlinge concurrentie maakt ons alle drie sterker”, vindt Rupert Stadler, CEO van Audi. “Samen met de collega’s uit München (BMW) en Stuttgart (Mercedes) zijn we de duidelijke leiders in het premiumsegment. Maar wij willen zelf de beste zijn. Daarvoor vechten we, en dat maakt ons sterker”.
Een Rolex voor de buurman
Vic Heylen van het Vlaamse onderzoekscentrum FCAR blijft wat sceptisch bij dat Duitse premiumoffensief. “‘Premium’ betekent dat de klant meer wil betalen voor een in feite gelijkaardig product. Als je precies wil weten hoe laat het is, koop je een Japans horloge. Als je aan je buurman wil laten zien hoe laat het is, koop je een Rolex. Het gaat om imago, je kan dat rationeel heel moeilijk uitleggen. Marketeers hebben het over een unieke Kauferlebnis. Dat heb je met een BMW, maar niet met een Citroën of Renault”.
Ferdinand Dudenhöffer, professor aan het onderzoekscentrum CAR van de universiteit Duisburg-Essen, vindt dat de Duitse premiummerken wel een unieke positie bekleden. “Hét kenmerk van premium is innovatie en een sterke positionering.”
De professor wijst op het parcours van Lexus. Het luxemerk van de Japanse autobouwer Toyota volgt met 512.000 verkochte wagens vorig jaar op ruime afstand van het leidende Duitse trio. “Lexus bestaat al dertig jaar, en toch is het nog altijd geen succes. Het heeft geen eigen O&O-afdeling, geen eigen fabrieken. Het wordt samen met Toyota geassembleerd. De belangrijkste innovatie van Toyota, de hybride technologie, werd eerst bij Toyota’s gebruikt, en pas veel later bij Lexus.”
Leiders in technologie
Technologie is een van de belangrijkste verklaringen voor het Duitse overwicht. De drie merken komen er ook trots voor uit. ‘Vorsprung durch Technik’ werd een van de bekendste slogans ter wereld. Mercedes-Benz noemt zich ‘de uitvinder van de wagen’. BMW staat voor sportief rijgedrag.
Elk premiummerk legt wel eigen accenten in zijn innovatie. ‘Hoe ziet de toekomst eruit?’, titelt het jongste jaarverslag van Audi. Het merk met de vier ringen kijkt een halve eeuw vooruit. En legt opvallend sterk de nadruk op zelfrijdende auto’s, in een wereld zonder verkeerslichten.
BMW had al in 2011 op de autoweg tussen München en Nürnberg een zelfrijdende wagen. Mercedes herhaalde vorige zomer de stunt met zijn S-klasse. Het merk uit Stuttgart noemt zich vandaag de marktleider in autonoom rijden. Op de autowegen in Baden-Württemberg duiken geregeld zelfrijdende Mercedessen.
BMW mikt dan weer bijzonder sterk op elektrische wagens gemaakt uit carbonfiber (koolstofvezel). Die wegen de helft lichter dan stalen constructies, en een derde lichter dan aluminium. Dat doet uiteraard het brandstofverbruik dalen.
Het volledige dossier leest u in Trends van deze week.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier