Amerikaanse miljardair koopt 10 procent van platenlabel Universal Music

Het Franse mediaconcern Vivendi verkoopt 10 procent van zijn muzieklabel Universal Music aan de Amerikaanse miljardair Bill Ackman. Hij betaalt zowat 4 miljard dollar (3,4 miljard euro). De transactie waardeert Universal op 35 miljard euro, zo kondigde Vivendi maandag aan.
Ackman stopt het belang van Universal Music in een lege beurshuls, een zogeheten spac, met de naam Pershing Square Tontine Holdings.
Aandeelhouders van Vivendi zagen de deal niet zitten en ook investeerders in de spac reageerden teleurgesteld. Pershing Square Tontine is van plan om de Universal Music-aandelen te verdelen onder zijn investeerders na de geplande notering van het muziekbedrijf op de beurs in Amsterdam, later dit jaar. Dat plan moet op 22 juni worden goedgekeurd door de aandeelhouders van Vivendi.
Terwijl de muziekindustrie zich herstelt van een decennialange inzinking, profiteert Vivendi van een hausse aan abonnementen op muziekstreaming. Daardoor is de waarde van zijn oude muziekcollectie en die van een aantal sterren zoals Taylor Swift, Drake, U2 en Post Malone gestegen.
De deal moet Universal Music een investeringsbasis geven in de Verenigde Staten, Europa en Azië.
Ackman had zijn spac, een speciaal overnamevehikel, al eerder opgericht. Daarmee wist hij 4 miljard dollar op te halen. Eerder zou hij hebben onderhandeld met woningverhuurwebsite Airbnb over een overname. Doorgaans halen spacs geld op de kapitaalmarkten op om daarmee een aankoop te doen. Dat kan een start-up zijn, maar waarschijnlijker is het om een overname of een fusie te regelen. Zo’n fonds is speculatief van aard, ook omdat het geen vastomlijnd bedrijfsplan heeft.
Sinds eind vorig jaar heeft een consortium onder leiding van het Chinese Tencent Holdings al een belang van 20 procent in Universal Music.