Als je zelf je carrière niet in handen neemt, doet iemand anders dat wel

Greg McKeown blogt voor Harvard Business Review en stoort zich eraan dat talentvolle mensen vaak op een verkeerd carrièrepad terechtkomen. Daardoor krijgen ze veel werk, maar vinden ze dat hun talenten niet worden erkend. McKeown stelt dit stappenplan voor.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

1 Beoordeel maand per maand wat je hebt gedaan in 2012. Maak een eenvoudig lijstje van de projecten, bevoegdheden en verwezenlijkingen waar je het meeste tijd aan besteedde.

2 Bekijk de lijst met de ogen van een journalist: wat is er belangrijk? Welke trends zie je? Wat gebeurt er als deze trends sterker worden?

3 Vraag je af wat je zou doen als je om het even wat zou kunnen doen tijdens je werkuren. Breinstorm heel even zonder jezelf beperkingen op te leggen, want soms schuiven we zaken die we heel graag doen meteen aan de kant omdat ze geen geld opbrengen of niet realistisch zijn. Schrijf dus alle ideeën op.

4 Schrijf 6 doelen op voor 2013 en rangschik ze volgens de prioriteit die je eraan toekent. Schrap de onderste vijf doelen: je hebt nu een duidelijk richtsnoer voor 2013.

5 Maak een actieplan voor januari: som enkele eenvoudige taken op die je makkelijk kunt doen voor het eind van de maand en die je dichter brengen bij je doel voor dit jaar.

6 Bepaal waar je ‘neen’ tegen zegt. Maak een lijst van alle zaken en taken die het moeilijker maken om dat ene grote ‘carrièredoel’ te halen.

Greg McKeown volgde dit stappenplan zelf. Het bracht hem ertoe om zijn rechtenstudie af te breken, van Engeland naar de VS te verhuizen en daar aan de slag te gaan als leraar en schrijver.

Bron: Greg McKeown via LinkedIn.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content