Alken-Maes noteert vierde jaar op rij bedrijfsverlies
Brouwerij Alken-Maes boekte in 2013 voor het vierde jaar op rij een bedrijfsverlies. Het Nederlandse moederbedrijf, de brouwer Heineken, investeert tegelijk fors in de internationalisering van het abdijbier Affligem.
Met een bedrijfsverlies van 6,44 miljoen euro deed Alken-Maes het beter dan in 2012, toen de onderneming voor 11,4 miljoen euro in het rood dook. De brouwer van onder meer Maes pils, Cristal, Affligem en Grimbergen heeft het niet gemakkelijk in België, als het nummer twee na AB InBev. De slogan ‘de innovatieve uitdager’ vertaalt zich voorlopig vooral in verliescijfers in de neergelegde balanscijfers. Al vier jaar na elkaar, sinds 2010 duikt het bedrijfsverlies in het rood: samen voor 30 miljoen euro. Ook de omzet daalde in die periode, van 149 miljoen naar 136 miljoen euro vorig jaar. Niet moeilijk dat moeder Heineken, sinds 2008 de eigenaar, bijzonder weinig meldt over haar Belgische activiteiten. In 2010 en 2011 bleven de volumes stabiel, tonen de jaarverslagen. Voor de jaren 2012 en 2013 moeten we het met nog minder informatie stellen: het internationale merk Desperados, een bier met een tequilasmaak, doet het goed. Einde commentaar over België.
Bovendien tekent de revisor nu al voor het tweede opeenvolgende jaar voorbehoud aan bij de balans van de NV Brouwerijen Alken-Maes. Volgens de revisor moet er een duurzame waardevermindering worden geboekt voor bijna 21 miljoen euro bij de dochtervennootschap NV Stassen. Die ciderproducent uit Aubel werd door Heineken gekocht in 2012. Het zou gaan om een puur technische kwestie. De revisor kijkt enkel naar de waarde die de ciderdochter genereert in België, terwijl Heineken kijkt naar de prestaties van Stassen in de groep. En dan staat Stassen geenszins ter discussie. Er wordt volop geïnvesteerd in Aubel, waar Heineken zijn wereldwijde O&O-centrum voor cider neerpootte.
Marktaandeel stijgt
Toch is niet alles kommer en kwel. Het hoofdkantoor van Alken-Maes in Mechelen benadrukt dat het marktaandeel van Alken-Maes de voorbije jaren gestaag steeg, na een lange periode van constante daling. Mechelen benadrukt bovendien dat Alken-Maes de voorbije vier jaar bewust investeerde in de merken, innovaties en het productieapparaat. Dit heeft – tijdelijk – een invloed op het resultaat. Een halvering van het verlies in een jaar tijd is een serieuze inspanning.
En dan is er nog het merk Affligem, het internationale abdijbier voor de groep Heineken. In februari werd al aangekondigd dat de export van het abdijbier fors wordt uitgebreid, van elf naar ruim dertig landen. Daarvoor investeerde de onderneming 7,6 miljoen euro in onder meer nieuwe flessen en bakken, en een nieuwe fermentatieruimte. Bovendien werd de licentie voor de distributie en verkoop van Affligem dit voorjaar voor 8,45 miljoen euro verkocht aan Heineken. Met dat internationale succes kunnen ook de paters van de vzw Abdij Affligem goed garen spinnen. Zij zijn eigenaars van het merk en krijgen royalty’s in functie van de volumeverkoop.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier