Ahold Delhaize ziet onlineverkoop met 67 procent toenemen
Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft de omzet in coronajaar 2020 met 14,2 procent zien toenemen, tot ruim 74,7 miljard euro. De onlineverkoop steeg met 67,4 procent tot bijna 7,6 miljard euro.
De operationele winst daalde met 16,6 procent tot 2,2 miljard euro, meldt de retailer woensdag voorbeurs.
Ahold Delhaize en zijn lokale merken droegen vorig jaar naar eigen zeggen bijna 680 miljoen euro bij aan steun voor de aanpak van de coronacrisis. Er werden meer dan 45.000 nieuwe jobs gecreëerd, onder meer om tegemoet te komen aan de toegenomen vraag.
De groep geeft woensdag ook nog mee de kostenbesparingsdoelstelling voor de periode 2019-2021 op te trekken van 1,9 miljard euro naar 2,3 miljard euro. In 2020 werden kostenbesparingen ten belope van 844 miljoen euro gerealiseerd, voor 2021 wordt nu gemikt op 750 miljoen. Voor beide jaren was aanvankelijk 600 miljoen euro besparingen als doelstelling gezet.