‘Ahold Delhaize houdt zich niet aan prijsafspraken met leveranciers’
In België en Nederland doen levensmiddelenbedrijven hun beklag over Ahold Delhaize. De supermarktgroep zou sinds de fusie minder willen betalen aan zijn belangrijkste leveranciers.
De Nederlandse sectorvereniging FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie) heeft een klacht ingediend bij de ‘Stuurgroep Eerlijke Handelspraktijken’ over Ahold Delhaize.
In België dienen de Belgische merkenproducenten, verenigd in de koepelorganisatie BABM, volgens de krant De Tijd een klacht in bij het Supply Chain Initiative, een overlegorgaan met daarin onder andere de Boerenbond, de supermarktketens en merkproducenten.
In de code Eerlijke Handelspraktijken in Nederland staat onder meer dat contracten moeten worden gerespecteerd en dat prijzen niet met terugwerkende kracht kunnen worden aangepast. Dat moet voorkomen dat supermarkten hun macht misbruiken om leveranciers te dwingen hun prijzen te verlagen.
De sectororganisatie NFLI kreeg echter ‘meerdere signalen’ binnen dat Ahold Delhaize zich niet aan eerdere prijsafspraken zou houden. De federatie wil dat de stuurgroep de klacht nu onderzoekt. Bij de supermarktketen zegt men dinsdag de gedragscode te onderschrijven.
Van een eenzijdige wijziging van afspraken is volgens Ahold Delhaize geen sprake. Het bedrijf voert individuele gesprekken met leveranciers om tot overeenstemming te komen, klinkt het. Het was eerder al bekend dat Ahold Delhaize na de fusie de kosten met een half miljard euro wilde verlagen, deels door lagere inkoopprijzen. Opmerkelijk daarbij is dat de nieuwe prijzen met terugwerkende kracht (sinds 1 januari) zouden gelden, schreef het Nederlandse vakblad Distrifood. (Belga/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier