Agfa-Gevaert kampt met kosteninflatie en toeleveringsproblemen
De Antwerpse beeldvormingsgroep Agfa-Gevaert heeft in het tweede kwartaal een nettoverlies van 13 miljoen euro in de boeken geschreven. De omzet en brutowinst namen wel toe, maar dat werd overschaduwd door de kosteninflatie en toeleveringsproblemen, meldt het bedrijf woensdag bij de publicatie van de resultaten in het tweede kwartaal.
Agfa-Gevaert draaide in het tweede kwartaal een omzet van 469 miljoen euro, goed voor een groei van 6,4 procent tegenover hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Ook de brutowinst ging er licht op vooruit (+1 procent) tot 137 miljoen euro.
Daartegenover staat dat zowel de aangepaste ebitda (winst voor aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) als de aangepaste ebit (inkomsten voor interesten en belastingen) er sterk op achteruit gingen met een krimp van respectievelijk 20,9 en 34 procent. De Antwerpse beeldvormingsgroep schrijft die krimp toe aan de inflatiedruk en problemen in de toeleveringsketen. Als ook de reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten mee in rekening worden genomen, boekte Agfa-Gevaert een nettoverlies van 13 miljoen euro.
‘We voelden in het tweede kwartaal de volle impact van de kosteninflatie en de toeleveringsproblemen op onze rendabiliteit en ons werkkapitaal,’ zei Pascal Juéry, president en CEO van de Agfa-Gevaert Groep. Het bedrijf hoopt met ‘bijkomende prijsacties’ een betere tweede jaarshelft tegemoet te gaan, al waarschuwt Afga-Gevaert voor de blijvende impact van de kosteninflatie, toeleveringsproblemen en de onzekere geopolitieke en economische situatie.