Advertentiegroei Google blijft achter
Google-moeder Alphabet heeft in de eerste drie maanden van dit jaar de omzet flink opgevoerd. Toch voldeed het bedrijf niet aan de verwachtingen van analisten. De groei van de advertentie-inkomsten zwakte af.
Daardoor bestaat de vrees dat adverteerders vaker voor concurrenten van Google kiezen om hun geld te besteden. Facebook en Amazon haalden de laatste tijd juist een hogere groei.
De omzet van Alphabet bedroeg 36,3 miljard dollar. Dat was een jaar eerder nog 31,1 miljard dollar. De advertentie-inkomsten kwamen uit op 29,5 miljard dollar, een stijging van 15,3 procent. De afgelopen jaren wist Google de groei aanmerkelijk dichter bij de 20 procent te houden. De nettowinst viel met 6,7 miljard dollar ook een stuk lager uit dan de 9,4 miljard dollar van vorig jaar. Zelfs als Alphabet een miljardenboete van de Europese Commissie niet meetelde, werd dat bedrag niet gehaald.
Alphabet bestaat naast Google uit een reeks kleinere bedrijven, zoals Waymo dat zich bezighoudt met zelfrijdende auto’s en een aantal bedrijven die zich op gezondheidstechnologie richten. Van alle Alphabet-dochters is alleen Google winstgevend.