ADAM software verwacht sterk jaar
Volgens Forrester Research behoort het Gentse ADAM Software bij de wereldwijde top van softwareontwikkelaars voor Digital Asset Management. ADAM ziet de markt aantrekken na een teleurstellend 2011.
Digital Asset Management (DAM) is een eerder vage categorie van software voor de productie, het beheer en de distributie van digitale content. Daaronder vallen afbeeldingen, video en audio, maar ook logo’s, brochures en integrale catalogi. Historisch gaat het om systemen voor uitgevers en reclamebureaus, die daarmee hun drukwerkstroom ondersteunden. Met de opkomst van onlinecontent probeerden de producenten ook internetcontent in hun systemen mee te nemen.
ADAM Software was een van de eersten om een DAM-systeem te bouwen op Microsoft-technologie. Microsoft adopteerde ADAM in 2006 voor zijn Xbox- en entertainmentdivisie. De start-up, opgericht door drukkerszoon Dirk Noppe, kreeg relatief snel contracten bij bedrijven met grote hoeveelheden marketingmateriaal zoals Lego, AB Inbev, Kraft Foods of het wereldwijde reclamebureau Omnicom.
In 2008 investeerde Arkafund één miljoen in ADAM Software en eind 2009 stapte ook Guido Van der Schueren in, de voormalige CEO van Artwork Systems. Twee maanden geleden deed ADAM zijn eerste kleine overname, van het Nederlandse Van Gennep Media Automation Consulting. De twee werkten al samen en leverden in 2011 onder meer een geïntegreerde uitgave- en mediabeheersoplossing aan Sanoma Magazines.
Markt trekt weer aan
De DAM-markt was in 2011 gestagneerd. Voor ADAM zelf waren de eerste negen maanden van 2011 zwak. Ondanks de tegenvallende verkoop, bleven de Gentenaren investeren. ADAM opende vorig jaar een kantoor in de VS. Chief executive officer Pieter Casneuf, die sinds 2005 met Dirk Noppe een tandem vormt in ADAM Software: “65 procent van de verkoop van contentmanagementsystemen is aan Amerikaanse bedrijven. Je kan daar niet wegblijven”. In het vierde kwartaal keerde dan toch het tij. “Met een spectaculaire jump”, zegt Casneuf. “Die bevestigt zich nu”.
Op basis van de jongste twee kwartalen denkt hij dat ADAM Software dit jaar op zichzelf op meer dan 7 miljoen euro omzet zal uitkomen en op een courante bedrijfskasstroom (ebitda) van boven het miljoen. Dat is een groei van meer dan 50 procent. In 2011 bleef het softwarebedrijf met zijn ongeveer 40 werknemers steken op zowat 4 miljoen omzet en een verlies van één miljoen. Ook het nieuwe filiaal Van Gennep zou flink vooruit gaan. Alles samen zou de groep geconsolideerd afklokken op 8,5 miljoen euro en een courante bedrijfskasstroom van 1,5 miljoen.
Ook Forrester Research ziet de markt aantrekken. In zijn Forrester Wave-rapport (te vergelijken met de Magic Quadrant-studies van Gartner) wordt ADAM Software aangevinkt als een van de opkomende kleine spelers, samen met een rits andere zoals opensourcebedrijf Nuxeo of het Oostenrijkse celum.
Nummer drie
Maar Forrester klasseert ADAM Software in Digital Asset Management wel op de derde plaats, vlak op de grens tussen de ‘sterke presteerders’ en de ‘leiders’, op basis van criteria als strategie en visie, volledigheid van het product en referenties en stabiliteit. De leiders zijn de veel grotere bedrijven Opentext en Autonomy, nu een onderdeel van HP. Adobe nam in 2010 de Zwitserse DAM-speler Day Software over en staat in de Forrester Wave nog net na ADAM Software.
Digital Asset Management evolueert volgens Forrester naar een ‘Customer Experience Management’-oplossing (CXM).
“De iPad en de smartphone hebben voor een versnelling gezorgd. Iedereen is op zoek naar de perfecte klantenbeleving”, zegt Casneuf. Dat ADAM zowel in print- als in onlin processen kan worden ingeschakeld was vroeger een toetje. Nu is het essentieel, argumenteert hij. ADAM focust nog scherper dan voorheen op de allergrootste bedrijven. “Zij worstelen met de vraag hoe ze centraal controle kunnen houden op hun merk, maar tegelijk een zeer lokale, nabije klantenervaring kunnen scheppen. Wij leveren een systeem om dat te beheren. Het hoofdkwartier kan met onze software een proces uittekenen voor de aanmaak van bijvoorbeeld brochures, maar voldoende lokale vrijheid laten om te verzekeren dat in hun Britse publicaties geen auto’s met een links stuur opduiken.” Beveiliging en machtigingen zijn daarin cruciaal.
Deelname aan Tech Tour
ADAM Software versterkt ondertussen zijn distributie, die nu al via een 25-tal integratoren loopt, waaronder Capgemini. In april was er nog een overeenkomst met de grote Amerikaanse integrator Epam Systems. “Mijn prioriteit is nu het ontwikkelingsteam uitbreiden”, zegt Casneuf.
Hij verklapt dat ADAM Software onlangs solliciteerde naar een plek op het podium van de recente French & Benelux Tech Tour, een schoonheidswedstrijd voor bedrijven op zoek naar durfkapitaal. “Maar dat wil niet zeggen dat het kapitaal wordt uitgebreid”, onderstreept hij. (B.L.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier