AB InBev wil scoren met de Rode Duivels
AB InBev verwacht veel van het Wereldkampioenschap Voetbal. “Wij moeten scoren met Jupiler. Wij willen winnen, samen met onze klanten”, zegt Eric Lauwers, de algemeen directeur van AB InBev België.
Glazen en blikken met foto’s van de voetballers. Nationale vlaggen, T-shirts, versieringen voor de horeca. Een speciale 75 centiliter fles van Jupiler. AB InBev mikt deze zomer volledig op het Wereldkampioenschap Voetbal, met als spil het merk Jupiler, dat goed is voor 42 procent van de Belgische bierconsumptie. Eric Lauwers, de algemeen directeur van AB InBev België, is niet bang voor een vroegtijdige uitschakeling van de nationale voetbalploeg. “Wij hebben geen plan B. Wij gaan voor de wereldbeker. We zijn er klaar voor.”
Eric Lauwers geeft geen cijfers over de eventuele impact van het Wereldkampioenschap op de bierconsumptie. Die daalde vorig jaar in België met 3 procent voor AB InBev, waardoor het marktaandeel in volume lichtjes daalde, van 56,3 naar 56 procent. De brouwer verkocht daarmee 4,48 miljoen hectoliter bier. Ondanks de daling in volume steeg de omzet vorig jaar nog lichtjes in België, van 873 naar 880 miljoen dollar. Dat meldt het jaarverslag van de groep, maar een omzetting in euro is moeilijk, want de cijferrapportering gebeurt gespreid over het boekjaar.
Lukken en mislukken
Eric Lauwers benadrukte dat innovatie de motor voor dynamiek in de markt is. Innovaties zijn nieuwe drankjes, varianten van drankjes, nieuwe verpakkingen en zogenoemde consumptiemomenten. Een nieuw glas deed de verkoop van Hoegaarden klimmen. Nog een consumptiemoment is de ‘Leffe-wagen’, die op de markten tussen de marktkramers zal staan. In die wagen wordt zowel Leffe als kaas geserveerd.
Toch zijn er ook innovaties die mislukken, zoals de frisdrank Jupiler Force en Jupiler Tauro, een sterke blonde variant van de pils. “Mislukken is het woord niet”, vindt Lauwers. “Tauro heeft Jupiler als merk versterkt.”
Jaarlijks investeert de brouwer in België gemiddeld 75 miljoen euro in productie, en 50 miljoen euro in verkoop en marketing.
Jup Holland Jup
Eric Lauwers is ook verantwoordelijk voor Frankrijk en Nederland. Bij de zuiderburen werd begin vorig jaar een accijnsverhoging met 160 procent ingevoerd. Het maakte dat de biermarkt er in 2012 sterk klom (bij AB InBev bijvoorbeeld met 10 procent), doordat bierhandelaars in het vierde kwartaal nog snel bier inkochten. De weerslag volgde vorig jaar: het volume zakte met 11,1 procent. Dat was nog iets beter dan de algemene biermarkt, die met bijna 14 procent in elkaar dook. AB InBev verkoopt vooral Hoegaarden en Leffe in Frankrijk. In tegenstelling tot in België was elke innovatie er de voorbije vijf jaar een succes.
Ook in Nederland ging het marktaandeel van AB InBev vooruit. De groei bedroeg 1,5 procent, terwijl de algemene markt met 0,5 procent achteruitging. Jupiler steeg met 10 procent, wat het volume vorig jaar in Nederland boven 700.000 hectoliter bracht. Ook in Nederland wordt Jupiler ingezet als voetbalbier, want AB InBev is de sponsor van FIFA, de organisatie achter het Wereldkampioenschap Voetbal. In elk land lanceert AB InBev een eigen voetbalbier. In Nederland luidt de slogan “Jup Holland Jup”, een kwinkslag naar “Hup Holland Hup”.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier