AB InBev wil meer vrouwelijke bestuurders
Vanaf 2019 moeten Belgische raden van bestuur voor ten minste een derde uit vrouwen bestaan. De brouwer AB InBev zal deze regel toepassen. “Wij zullen de streefdatum naleven, en wellicht nog sneller dat aantal bereiken”, meldt de afscheidnemende voorzitter van de raad van bestuur Kees Storm tijdens de algemene vergadering.
Volgens de Belgische wet moet vanaf 2017 een derde van de bestuurders een vrouw zijn. Voor bedrijven met een controlerende aandeelhouder _ AB InBev wordt gecontroleerd door Belgische en Braziliaanse families _ moet dat vanaf 2019. “Wij willen vooral een evenwichtige raad van bestuur met bekwame mensen, los van geslacht of nationaliteit”, startte Kees Storm zijn antwoord op de vraag van een aandeelhouder. “Maar ik kan nu al zeggen dat wij aan deze wettelijke vereisten zullen voldoen, en wellicht nog vroeger dan het jaar 2019.”
Vandaag heeft AB InBev twee vrouwelijke bestuurders op een totaal van veertien. Maria Asunción Aramburuzabala is een Mexicaanse, en was referentieaandeelhouder van de Mexicaanse marktleider Grupo Modelo. Zij werd vorig jaar bestuurder, nadat AB InBev Grupo Modelo in 2012 had gekocht. Deze voormiddag werd een tweede vrouw tot bestuurder gekozen, Michele Burns. Zij was CEO bij de hr-specialist Mercer.
De vrouwen van de familie
De bestuurders die de controlerende aandeelhouders vertegenwoordigen zijn voorlopig allemaal mannen. “Ik sluit niet uit dat er ook bij de controlerende aandeelhouders vrouwen worden afgevaardigd naar de raad van bestuur”, zei Kees Storm.
In de Luxemburgse controleholding van de Belgen, Eugénie Patri Sébastien, zijn er twee vrouwelijke bestuurders. Burggravin Diane de Spoelberch (56) werd er bestuurder in 2013, en is getrouwd met de voormalige Interbrew-bestuurder Charles Adriaenssen.
Bovendien is er gravin Edwin Van der Straten-Ponthoz (73), die behoort tot de groep rond Alexandre Van Damme.
Aan Braziliaanse kant heeft de hoofdaandeelhouder Jorge Paulo Lemann een dochter, Anna Victoria. Maar zij zou niet geïnteresseerd zijn in economie en financiën.
Groeien in Azië
Carlos Brito, de CEO van AB InBev, ging dieper in op de business van de onderneming. Een aandeelhouder vroeg waarom AB InBev nauwelijks actief is in Afrika. Brito benadrukte dat de focus van de onderneming vandaag in Amerika en Azië ligt. “China doet het zeer goed. Vanuit China zijn we ook actief in Laos en Cambodja. In Australië verkoopt het Mexicaanse merk Corona heel goed. In Vietnam gaat onze nieuwe brouwerij volgende maand van start. De initiële capaciteit is een half miljoen hectoliter. Die kunnen we uitbreiden naar een miljoen hectoliter. We zullen er vooral Budweiser verkopen, maar ook Hoegaarden en Leffe. Ook in India plannen we capaciteitsuitbreidingen. We verkopen er vooral Budweiser.”
India is een moeilijke biermarkt. Vietnam doet het beter. Het biervolume bedraagt ongeveer 30 miljoen hectoliter, en zou volgens cijfers van de zakenbank UBS met een tiende per jaar kunnen groeien. Het is volgens UBS ook een van de meer winstgevende markten in de wereld: Vietnam eindigt net buiten de top tien. De belangrijkste internationale spelers zijn Carlsberg en Heineken, maar de Deen was de voorbije jaren op de sukkel in Vietnam. Pas in 2014 kwam er opnieuw beterschap voor Carlsberg.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier