AB InBev op weg naar overname Grupo Modelo

© reuters

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat AB InBev op het punt de Mexicaanse marktleider Grupo Modelo op te slokken. Dat zou de grootste wereldbrouwer wel zeer Amerikaans kleuren. Zowel Modelo als AB InBev meldt dat er strategische gesprekken worden gevoerd.

AB InBev zou voor ruim 12 miljard dollar Grupo Modelo inlijven. Het gaat om het resterende belang van circa 50 procent dat AB InBev nog niet controleert. Over de overname is de voorbije jaren vaak gespeculeerd. Ze komt dan ook niet als een verrassing.

De Belgisch-Braziliaanse groep kreeg het 50 procentbelang in Grupo Modelo – bekend van het merk Corona Extra – in de schoot geworpen toen ze in 2008 de Amerikaanse marktleider Anheuser-Busch overnam. Die had het belang gekocht in 1993.

Met de overname van het resterende belang in Grupo Modelo zou AB InBev de marktleider in Mexico in handen krijgen. Grupo Modelo verkocht er in 2011 39 miljoen hectoliter bier, in een markt van circa 65 miljoen hectoliter. In Mexico is er een duopolie. Het nummer twee, Femsa, is in handen van Heineken.

Strategisch interessantUit strategisch oogpunt zou de overname voor de hand liggen. AB InBev krijgt dan voet aan de grond in een extra, belangrijk land in Amerika. In een studie uit 2010 noemde de zakenbank Merrill Lynch Mexico de biermarkt met de op vier na hoogste winsten. De VS staan op één, Brazilië op twee. Met een bedrijfswinstmarge van 26 procent versus de omzet zette Grupo Modelo die stelling in 2011 kracht bij. De overnemer AB InBev scoorde weliswaar beter, met 31 procent.

Grupo Modelo kan dan zijn internationale expansie voortzetten via het distributieapparaat van AB InBev. De Mexicaanse brouwer exporteerde vorig jaar bijna 17 miljoen hectoliter. Corona Extra is het meest gedronken importmerk in de Verenigde Staten.

Bovendien zou AB InBev met Corona Extra een belangrijk Latijns-Amerikaans merk aan zijn portfolio toevoegen. Dat is goed voor zijn verdere internationale positionering als luxemerk. Eerdere pogingen, met het Braziliaanse Brahma, mislukten schromelijk.

Amerikaanse drankengroep

Met de overname van Grupo Modelo zou AB InBev nog Amerikaanser kleuren. Vorig jaar haalde AB InBev 94 procent van zijn bedrijfsresultaat, 76 procent van de omzet en 70 procent van de volumes op het Amerikaanse continent. En daarin is het 50 procentbelang in Grupo Modelo nog niet eens verrekend.

De Mexicanen voegen daar nog eens circa 52 miljoen hectoliter aan toe in Amerika. Daarmee klimt het Amerikaanse volume van AB InBev naar 80 procent. Ook de omzet op het continent, zowat 6 miljard dollar extra via Grupo Modelo in Amerika, zou naar 80 procent klimmen.

Amerikaanse mededingingsoverheden
Volgens een bericht van Bloomberg kan het overnamebedrag oplopen tot 20 miljard dollar. Bloomberg houdt daarbij rekening met een premie voor het controlebelang in Grupo Modelo, en de overname van 50 procent in Crown Import. Dat is de importeur van de Grupo Modelo bieren in de Verenigde Staten. De Mexicaan heeft de helft van de aandelen, maar de andere helft zit bij de drankenproducent Constellation Brands.

Vreemd genoeg was het dus niet Anheuser-Busch dat de merken van Grupo Modelo in eigen land, de Verenigde Staten, mocht verdelen. Het was een extra teken van de slechte relatie die van bij de start tussen beide partijen heerste. Grupo Modelo heeft trouwens nog tot in 2017 een verdeelakkoord met Constellation Brands. Beide partijen beconcurreren elkaar via lokale bierhandelaars, ook al heeft AB InBev nu al een belang van circa 50 procent in de Mexicaan.

Misschien kan dit laatste luik problemen leveren met de Amerikaanse mededingingsoverheden. Want AB InBev zou met de volledige integratie van de invoeractiviteiten vier van de tien meest verkochte importmerken in de Verenigde Staten controleren: Corona Extra, Modelo Especial, Corona Light, en Stella Artois. Het Canadese Labatt Blue staat ook in die top tien. Het is eigenlijk een merk van AB InBev, maar het wordt in de Verenigde Staten door een andere Canadese brouwer, MolsonCoors (het nummer twee in Canada), verdeeld. (W.R.)

Modelo en AB InBev bevestigen strategische gesprekken Zowel Grupo Modelo als Anheuser-Busch InBev bevestigt maandag in een persmededeling dat er ‘strategische gesprekken’ lopen. Volgens de Leuvense bierbrouwer worden de strategische gesprekken ‘routinematig’ gevoerd. “Er zijn gesprekken geweest tussen AB InBev en Grupo Modelo om een mogelijke transactie te bekijken om het huidige partnerschap uit te breiden”, luidt het in de persmededeling van AB InBev.

Toch staat het niet vast dat de gesprekken zullen leiden tot een transactie, waardoor elke vorm van speculatie voorbarig is, aldus beide bierbrouwers.

De aandelen van Modelo en AB InBev werden in afwachting van een mededeling van de brouwers opgeschort. Na de hervatting van de handel sluit AB InBev op de Bel20 de eerste handelsdag van de week af met 2 procent winst tot 56,75 euro .

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content