AB InBev groeit, maar niet genoeg
De bedrijfswinst van AB InBev klom in het derde kwartaal met bijna een achtste. De winstmarge bedraagt een derde van de omzet. Toch benadrukt AB InBev in zijn kwartaalcijfers vooral de zwakke groei van de omzet en de volumes.
De omzet van AB InBev ging in het derde kwartaal met amper 3 procent vooruit, tot 11,7 miljard dollar. Maar het bedrijfsresultaat steeg wel met bijna een achtste, tot 3,9 miljard dollar, en de nettowinst met een vijfde, tot 2,2 miljard dollar. Bij een doorsneebedrijf zijn dat uitstekende cijfers. Maar voor het management van AB InBev lijkt het glas vooral halfleeg. CEO Carlos Brito meldt in zijn evaluatierapport over het derde kwartaal dat hij niet tevreden is over de evolutie van de omzet en de volumes.
In een rist belangrijke landen klimt de winst, maar de volumes stagneren. In de Verenigde Staten, waar AB InBev leider is, verloor de brouwer marktaandeel, na prijsverhogingen. Ook in Brazilië doet de groep het met een verlies van 5 procent slechter dan de algemene markt, ook al blijft het marktaandeel een riante 68 procent. Ook in Canada gaat ze forser achteruit dan de algemene markt. De lichtpunten zijn China – een plus van 8,3 procent, met dubbelcijferige stijgingen voor Budweiser en de Chinese pils Harbin – naast België en het Verenigd Koninkrijk. Of is in die twee laatste landen het glas halfvol? Na een barslechte zomer in 2012 is de schamele volumegroei met 0,4 procent in België – na een prachtzomer – ook weer niet buitengewoon.
Voor het derde kwartaal wordt niets gemeld over Stella Artois. Dat is opvallend, want de Belgische pils was de voorbije jaren een vaste klant in de rubriek met de sterkste groeiers. De belangrijke internationale groeimerken zijn deze keer de Amerikaanse bieren Budweiser en het Mexicaanse Corona.
AB InBev rondde de overname van de Mexicaanse marktleider Grupo Modelo begin juni af. Er werd daar al 325 miljoen dollar bespaard. De afzonderlijke cijfers per markt bieden een interessante inkijk in de winstgevendheid. Wie in Mexico ruim 9 miljoen hectoliter verkoopt, krijgt daarvoor een omzet van 1,2 miljard dollar en een bedrijfsresultaat van 444 miljoen dollar. In West-Europa haal je voor een iets lager volume van bijna 8 miljoen hectoliter slechts een omzet van 1 miljard dollar, maar een 40 procent lagere winst van 270 miljoen dollar.
Azië – voor AB InBev is dat bijna uitsluitend China – blijft het continent van de hooggespannen verwachtingen. De omzet ligt er even hoog als in West-Europa, maar AB InBev gooit daarvoor wel 23 miljoen hectoliter bier op de markt. Het houdt er zelfs niet de helft van de bedrijfswinst aan over: 130 miljoen dollar. (WR)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier