Aangekondigde ontslagronde zet kwaad bloed bij personeel Air France
De reorganisatie die Air France doorvoert, waarbij 2.900 banen op de tocht komen te staan, leidt tot handgemeen bij het personeel.
De reorganisatie die Air France doorvoert omdat de piloten niet willen meewerken aan andere manieren om kosten te besparen, kost 2.900 arbeidsplaatsen. Dat melden de vakbonden maandag na een presentatie van de plannen door de directie van de luchtvaartmaatschappij.
De maatschappij heeft de plannen al bevestigd.
Het grondpersoneel wordt door de snaeringsronde het zwaarst getroffen. Daar sneuvelen 1.700 banen. Bij de piloten en het cabinepersoneel komen respectievelijk 300 en 900 arbeidsplaatsen te vervallen. Het banenverlies komt overeen met wat veel vakorganisaties voor het weekeinde al hadden gemeld.
Protest en handgemeen
De plannen werden voorgesteld tijdens een bijeenkomst met de centrale ondernemingsraad op het hoofdkantoor in Parijs. De vergadering werd aan het einde van de ochtend opgeschort omdat honderden furieuze werknemers de zaal waren binnengedrongen. Ze eisten het ontslag van Air France/KLM-topman Alexandre de Juniac.
Directeur personeelszaken Xavier Broseta moest door de beveiliging worden afgevoerd nadat demonstranten zijn overhemd van zijn lijf hadden gescheurd. De Franse maatschappij heeft het geweld in een verklaring scherp veroordeeld en liet weten aangifte te zullen doen.
De bonden bevestigden voorts dat de capaciteit op routes naar verre bestemmingen tussen nu en 2017 met 10 procent wordt verlaagd. Komend voorjaar worden vijf vliegtuigen uit de vloot gehaald en in het najaar nog eens negen. Vijf routes komen helemaal te vervallen en bestellingen voor de Boeing 787 Dreamliner worden opgeschort.
Verantwoordelijkheid piloten
De sanering is volgens het bedrijf noodzakelijk omdat de piloten onvoldoende bereid zijn tot harder werken voor hetzelfde geld. Air France heeft volgens de bonden beloofd dat bij de onderdelen die wel meewerken aan de beoogde kostenbesparingen, geen gedwongen ontslagen zullen vallen.
De socialistische Franse regering had de laatste dagen de piloten nog opgeroepen hun verantwoordelijkheid te nemen en een inspanning te doen. De Franse staat heeft dit jaar zijn belang in Air France/KLM versterkt en heeft nu 17,6 procent in handen. (Belga/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier