87seconds een van de snelstgroeiende Europese technologiebedrijven: ‘Onze manier van aanwerven verklaart onze snelle groei’

© .
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Algemeen hoofdredacteur van Trends-Kanaal Z

Donderdag was 87seconds als een van de Belgische laureaten aanwezig bij de bekendmaking van de Deloitte Tech EMEA Fast 500. Het agentschap, gespecialiseerd in onlinevideo, kwam met een groei van 1331 procent uit op de 85ste plaats in de ranking van de 500 snelstgroeiende Europese technologiebedrijven van Deloitte.

Enkele weken geleden maakte de Belgische afdeling van Deloitte Belgium de lokale ranking bekend van de snelst groeiende technologiebedrijven. Daarin scoorden Teamleader, 87seconds en Showpad het hoogst van de ingezonden dossiers, met respectievelijk een groei van 2097, 1331 en 989 procent in vier jaar tijd. Belgische bedrijven scoren steeds beter in de ranking (zie kader ‘Belgische bedrijven goed vertegenwoordigd’), maar nog niet genoeg om door te breken tot de absolute top in Europa. Deliveroo kaapte de eerste plaats weg met een omzetgroei van maar liefst 107.117 procent in de voorbije vier jaar.

De laureaten van de Deloitte Tech EMEA Fast 500, de rangschikking van de 500 snelstgroeiende Europese technologiebedrijven, werden gisteren bekendgemaakt en gehuldigd tijdens een ceremonie in Parijs. Verscheidene Belgische kandidaten waren aanwezig bij de ceremonie, waaronder 87seconds. Het bedrijf, waarvan de naam verwijst naar de ideale lengte van een onlinevideo, staat op de 85ste plaats in de ranking. Het is een buitenbeentje bij de beste Belgische kandidaten. Teamleader en Showpad zijn softwarebedrijven die met abonnementsformules werken. Ze moeten rekening houden met klanten die afhaken, maar in principe kunnen ze het nieuwe jaar aanvatten met de zekerheid dat ze op het gros van de omzet van vorig jaar kunnen bouwen. Voor bedrijven zoals 87seconds is er veel minder zekerheid.

Creatief agentschap

“87seconds is een creatief agentschap. Dat is een heel andere business dan die van Showpad en Teamleader”, zegt medeoprichter en co-CEO Philip Swinnen. “De tweede plaats in de Belgische ranking is een mooie erkenning en versterkt onze geloofwaardigheid als een solide agentschap dat met de groten mag meespelen. Het geeft ons nog meer voldoening dat we die groei hebben kunnen neerzetten zonder durfkapitaal. Mediaproductie is arbeidsintensief, er komt heel veel menselijk contact bij te kijken. Maar we hebben vanaf het begin heel anders gewerkt dan de traditionele productiehuizen. Het is zeker een belangrijke factor geweest dat we vanaf de start alles zo veel mogelijk online of digitaal hebben verwerkt. Dat maakt de zaken direct meer schaalbaar en beter bestand tegen een snelle groei.”

“Onze business is wel veranderd. Vroeger concentreerden we ons op de productie, nu gaat het ook om het meebeheren van de campagnes. Dankzij online kun je ook je gewenste doelgroepen veel beter bereiken en specifiek targetten. Bijgevolg zijn de prestaties van je campagne heel goed te meten en is het mogelijk video goed af te stemmen op specifieke doelgroepen.”

People’s business

“Naarmate de jaren vorderden, beseften we hoe langer hoe meer dat we in een echte people’s business zitten. Voor ons is de belangrijkste verklaring voor de snelle groei de manier waarop we hebben aangeworven”, zegt medeoprichter en medezaakvoerder Thibaut Dehem. “Er is altijd druk om een positie snel in te vullen, maar we leggen de lat hoog en we nemen onze tijd. Daarbij proberen we ook altijd vooruit te denken, wat ons team nodig heeft om later naar een hoger niveau te groeien.”

Swinnen preciseert dat hij daarbij zoekt naar mensen met zeer brede vaardigheden. “Ongeveer de helft van het team, zestig medewerkers groot in zes kantoren in Europa, bestaat uit creatieve en technische mensen, onder wie cameramannen, illustratoren, animatiespecialisten en contentstrategen. De andere helft zijn projectmanagers, digitale experts en verkopers. Maar we vragen van allemaal een multidisciplinaire houding, zodat ze zich niet alleen bezighouden met hun specialisatie, maar ook meedenken met de rest van het team en de klant. Die focus op brede set van skills en een co-creatieve aanpak heeft er ook voor gezorgd dat we als team de meest uiteenlopende opdrachten aankunnen, van klassiek camerawerk tot 3D-animatie. Thibaut en ik hebben vaak een van de eerste gesprekken tijdens de sollicitatieprocedure, maar er is altijd een check. De mening van het team is bijzonder belangrijk.”

Niet overgestructureerd

87seconds zit nu aan een omzet van 5 miljoen euro en mikt volgend jaar op 10 miljoen. Dat is ambitieus, beseft het duo. “We hebben elk jaar de omzet minstens kunnen verdubbelen”, zegt Philip Swinnen. “We willen dat tempo aanhouden, al wordt dat natuurlijk jaar na jaar moeilijker, omdat de extra omzet in absolute cijfers steeds groter wordt. Enkele jaren geleden was die groei bijna niet te volgen. Nu hebben we operationeel veel stappen gezet en is die groei beheersbaar. Daarom willen we ambitieus blijven.”

“De interne organisatie is niet overgestructureerd”, vult Dehem aan. “In onze werking proberen we zo veel mogelijk tussenpersonen te vermijden, alles zo simpel mogelijk te maken, zodat de betrokkenen rechtstreeks met elkaar kunnen communiceren.”

‘Belgische bedrijven goed vertegenwoordigd’

Gemiddeld groeiden de bedrijven op de Europese ranking van Deloitte met ongeveer 1377 procent, maar door de zeer hoge percentages van bedrijven zoals Deliveroo geeft dat een vertekend beeld. Dat Teamleader het enige Belgische bedrijf is dat sneller groeit, is dus geen reden tot ongerustheid.

De Belgische bedrijven doen het net zeer goed, zegt Nikolaas Tahon, managing partner van Deloitte Private: “Zeker de laatste twee jaar zijn Belgische bedrijven zeer goed vertegenwoordigd in de EMEA Fast 500-rankschikking. Dat is opmerkelijk, want in verhouding met de andere 28 landen is België een veel kleinere markt. Het toont ook aan dat forse groei niet per se geografisch gebonden is, en zeker haalbaar is met het juiste product of de juiste service.

Daarnaast zien we ook dat de Belgische bedrijven met een aandeel van 4 procent in vrijwel alle sectoren vertegenwoordigd zijn, met als uitschieter de cleantechsector, waar 30 procent van de bedrijven Belgisch is.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content