70 procent van Belgische bedrijven heeft groeiplannen
Belgische bedrijven kiezen het komende jaar eerder voor groeien dan snoeien, leert de bedrijfsbarometer van de consultant BDO. Het gaat dan vooral om investeringen in het eigen merk, producten en de aanwerving van personeel. Bedrijven zien wel een paar struikelblokken op het groeipad, zoals de volatiele economische context en de arbeidskrapte.
BDO vroeg voor het tweede jaar op rij aan vijfhonderd bedrijven of ze de komende maanden groeiplannen hadden. De lichten van de BDO Bedrijfsbarometer staan duidelijk op groen. 70 procent van de respondenten is van plan extra te investeren, vooral dan bedrijven met meer werknemers. Zo voorziet de helft (50%) van de bedrijven met maximaal vijf medewerkers verdere groei in het verschiet liggen. Dat stijgt tot 76 procent van de ondernemingen met zes tot vijftig medewerkers, en tot 70 procent van de bedrijven met meer dan vijftig medewerkers.
Meerdere struikelblokken
De uitbouw van het eigen merk staat met stip op één in de investeringsagenda (42%), gevolgd door de aanwerving van meer personeel om aan de vraag te kunnen voldoen (39%) of als onderdeel van een nieuwe strategie (36%).
“De meeste bedrijven zijn na de pandemie stevig gegroeid dankzij de grote vraag bij hun bestaande cliënteel. Nu, enkele jaren later, onder invloed van de hoge inflatie, is de vraag van die vaste klanten afgenomen. Om nieuwe klanten aan te trekken, moeten bedrijven dus extra inspanningen leveren om hun merk meer bekendheid te geven”, aldus Peter Van Laer, de CEO van BDO.
Ook de uitbreiding van het personeelsbestand blijft een prioriteit. 39 procent wil extra personeel aanwerven om aan de vraag te voldoen (tegenover 31% in 2023) en 36 procent heeft meer mensen nodig om een nieuwe strategie of een nieuw aanbod te lanceren (27% in 2023). Vier op de tien bedrijven geven ook aan dat hun focus op de uitbreiding van hun teams nog groter geworden is dan het voorbije jaar.
Ondanks hun ambitie zijn de bedrijven zich bewust van de risico’s en de uitdagingen die hen mogelijk stokken in de wielen kunnen steken. De belangrijkste hordes zijn het vinden van geschikt personeel (47% in top vijf in 2024, tegenover 40% in 2023), het opzetten van structuren en processen (44%), de volatiele economische context (33%), de strengere duurzaamheidsnormen (29%) en cybersecurity (26%). Peter Van Laer: “De grote focus op en de behoefte aan een solide organisatiestructuur worden aangedreven door de aanhoudend volatiele economische situatie en door de focus op digitale innovatie en nieuwe strategieën.”
Slechts 8 procent denkt aan stoppen
Naast het merendeel van de bedrijven met groeiplannen overweegt ook 8 procent downsizing of zelfs een stopzetting. Het gaat dan vooral om zelfstandigen zonder vast personeel (16%) en bedrijven met minder dan vijf medewerkers (20%).
Van die bedrijven ziet 38 procent zich gedwongen investeringen op de lange baan te schuiven en/of bepaalde activiteiten af te bouwen. Daarnaast moet 19 procent snoeien in zijn personeelsbestand. De boosdoeners? De krimp wordt vooral toegewezen aan de inflatie (25%), de verhoogde energiekosten (19%) en de dalende vraag door concurrentie en disruptie in de sector (19%).
Uit de enquête blijkt ten slotte dat meer dan de helft van de bedrijven investeringen van meer dan 100.000 euro voorziet. De wat grotere werkgevers met zes tot vijftig medewerkers hebben nog grotere plannen, met 14 procent die tussen de 100.000 en de 200.000 euro kan investeren en 19 procent die tussen de 200.000 en een half miljoen euro voorziet. Eén op de tien heeft een budget tussen 1 en 10 miljoen euro.
De geplande investeringen worden voornamelijk gefinancierd met kapitaal afkomstig uit eigen kasstromen (60%), of via banken (35%). Maar liefst 51 procent van de bedrijven geven dan ook aan dat ze hun financiering over een andere boeg gooien, omdat er meer ruimte is in hun eigen kapitaal (13%), banken minder makkelijk kortetermijnoplossingen bieden (19%) en dat de rente bij banken te hoog is (17%).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier