4 stappen naar een goede LinkedIn-aanbeveling
Als u prettig met iemand hebt samengewerkt, kunt u een aanbeveling op LinkedIn plaatsen. Maar hoe schrijft u een goede aanbeveling?
• Complimenteer niet personen maar gedrag. Benoem proceseigenschappen en niet persoonseigenschappen. Niet: Piet is een geweldige kerel die veel energie heeft. Maar: Piet heb ik in een veeleisend project met een zware deadline onvermoeibaar zien werken, zonder aan kwaliteit of goed humeur ook maar een beetje in te boeten.
• Complimenteer in verhouding. Een groot compliment over iets wat iemand triviaal vindt, kan het gevoel geven dat de verwachtingen over kennis en kunde kennelijk laag waren. Niet: Marlies heeft die presentatie voor een veeleisende klant keurig opgebouwd. Maar: Marlies heeft in een account waar onze rol zwaar ter discussie stond een presentatie neergezet die zorgde voor hernieuwd enthousiasme.
• Complimenteer op wat iemand belangrijk vindt. Iemand complimenteren voor accuratesse of punctualiteit is mogelijk een belediging voor iemand die zich graag voor laat staan op zijn visionaire talenten. Kijk naar wat iemand in zijn profiel benadrukt en ga na of jij daarbij aansluit.
• Geef een beeld van de context die de inzet bijzonder maakt. Flexibiliteit is pas écht flexibiliteit als alles tegenzit.
• Benadruk niet uw oordeelskunde en talent om iets goeds te zien. Laat degene die de feedback krijgt centraal staan.
• Voorkom dat er diskwalificaties in het compliment staan. Dus geen toevoegingen als: ‘wat voor een junior uitzonderlijk is’ of ‘wat niemand bij binnenkomst had verwacht’.
Bron: Martijn Aslander e.a., ‘175 lifehackingtips’, Van Duuren Management, 2011
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier