3 zaken die een start-up kan leren van een rockband

Tom Pastro van de Australische start-upsite Pollenizer maakt een interessante vergelijking tussen de Amerikaanse rockband Linkin Park en start-ups. Wat kunnen starters leren van rockers?

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

1 Op zoek naar fans en songs. Voor het zijn eerste plaat maakt, weet een rockgroep niet wie zijn fans en hoe zijn producten (songs, platen) er zullen uitzien. Daarover moeten ze een hypothese formuleren.

2 Werken aan demo’s. Een start-up hoeft niet te wachten tot zijn product helemaal klaar is voor het naar de klant stapt. Het kan een basisversie maken om te tonen wat het in zijn mars heeft, net zoals popgroepen demo’s maken. Linkin Park maakte eind jaren negentig niet meteen een volledige plaat, maar nam een demo op. Zo begonnen de muzikanten een dialoog met hun fans door de demo’s te versturen en te wachten op feedback. Aan de hand van die feedback kon de band nagaan in hoeverre de hypotheses die ze maakten in stap één klopten.

3 Marketing voor het eerste product. Linkin Park hield rekening met de feedback die het kreeg en bouwde al vraag op voor hun eerste album werd uitgebracht. Toen dat gebeurde, zorgde de platenmaatschappij voor stevige ondersteuning op het vlak van pr en marketing. Linkin Park verkocht van zijn eerste plaat bijna 5 miljoen exemplaren in één jaar.

Bron: Pollenizer.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content