3 tips van Patrizio Bertelli, CEO van Prada
Terwijl concurrerende modehuizen het moeilijk hadden of werden overgenomen, ging het het Italiaanse luxemerk Prada, bekend van zijn schoenen en hoeden, voor de wind. CEO Patrizio Bertelli verklapt drie van zijn geheimen.
U kunt zich abonneren op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.
1 Hou geen informatie achter“Bij Prada hebben we geen geheimen. In veel bedrijven hebben managers er een hekel aan als hun medewerkers met collega’s uit andere afdelingen praten. Ze willen de controle behouden, en dat doen ze vaak door hun kennis voor zich te houden en de communicatie te beperken. Uiteraard moet je mensen de controle laten behouden over wat ze doen. Goede designers moeten baas zijn over hun ontwerpen, zodat hun ideeën niet verknoeid worden. Goede managers mogen achteraf niet worden bekritiseerd, anders wil niemand nog beslissingen nemen. Maar die controle mag geen hindernis vormen voor het delen van informatie met anderen.”
2 Verkoop alleen eigen werk
“Eén principe leerden we uit bittere ervaring: koop nooit een bedrijf waarin de stichtende ontwerper nog actief is. Designers verkopen een label alleen omdat ze geld nodig hebben. Ze hebben een diepe afkeer van wat zij beschouwen als commerciële bemoeienis, en ze beschermen hun rechten op de ontwerpen met hand en tand. Wij begingen die fout met de Jil Sander- en Helmut Lang-labels.”
3 Neem elk detail ernstig
“In Praag en Milaan zijn heel wat straten in het centrum geplaveid met keien. Op hoge hakken lopen is daar moeilijk. Je zou dan ook denken dat onze boetieks in Praag en Milaan vooral platte schoenen verkopen. Dat is fout. De meeste damesschoenen die we daar verkopen, hebben hoge hakken. Luxegoederen worden duidelijk niet gekozen voor hun comfort. Omdat het bij luxe veeleer om het product gaat dan om de functie ervan, zijn kleine details _ de touch and feel, de precieze look, het gevoel dat het oproept _ echt belangrijk. Bij Prada verwachten we dat iedereen zich daarvan bewust is.”
Bron: Harvard Business Review
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier