1 op 5 handelaren die geen elektronische betaaloplossing aanbieden, blijft weigeren
Vanaf 1 juli moet elke handelaar in België een of andere vorm van elektronisch betalen aanbieden. Maar die wettelijke verplichting blijkt nog niet overal even goed bekend. Bovendien blijft een deel – 22 procent – van zij die nu enkel cash aanvaarden, ook in de toekomst weigeren om een elektronische betaaloplossing aan te bieden. Dat blijkt uit een online bevraging van provider CCV.
De maatregel staat in de programmawet en maakt deel uit van het fraudebestrijdingsplan van minister van Financiën, Vincent Van Peteghem (CD&V). Die hoopt zo een effect te creëren dat vergelijkbaar is met de introductie van de witte kassa in de horeca. Handelaars zullen zelf mogen kiezen welke elektronische betaalmethode ze aanbieden. Cashbetalingen zullen ook altijd mogelijk blijven.
Op zo’n drie maanden voor de invoering aanvaardt nog altijd 21 procent van de handelaars in België geen enkele vorm van elektronisch betalen. Luik (33 procent) is daarbij de hekkensluiter, Oost-Vlaanderen doet het een pak beter (18 procent). Vooral starters en eenmanszaken hinken achterop, zo blijkt.
Als verklaring zegt 27 procent van de handelaars dat de klant er niet naar vraagt. Nagenoeg evenveel (26 procent) vindt het te duur. Nochtans blijkt uit de bevraging bij klanten dat 63 procent het ronduit vervelend vindt dat hij enkel met cash kan betalen. De helft zegt zelfs naar een andere winkel te stappen waar hij wel elektronisch kan betalen.
Kostprijs
Ook over de prijs van elektronisch betalen bestaan er veel misverstanden, blijkt uit de rondvraag. Twee op de drie handelaars hebben geen idee wat hun dat kost. De prijs van een betaalterminal – die nochtans fiscaal aftrekbaar is – wordt onderschat, terwijl de maandelijkse kostprijs zwaar wordt overschat. ‘Gemiddeld schat men die kosten op 144 euro per maand, terwijl die voor een kmo gemiddeld 42 euro bedragen’, aldus CCV. ‘Betalingen onder 5 euro zijn zelfs gratis.’
Handelaars die wel al een elektronische betaaloplossing aanbieden, lijken tevreden. Slechts 15 procent verkiest nog cash. ‘Zo’n 41 procent verkiest de betaalterminal, wegens het gebruiksgemak, de snelheid en de veiligheid’, zegt CCV.
Informeren
De provider vindt dan ook dat er nog werk aan de winkel is om handelaars te informeren en overtuigen van de nieuwe wettelijke verplichting. Zo is 28 procent van zij die geen elektronische betaaloplossing aanbieden, niet op de hoogte. Vijfentwintig procent wil ook in de toekomst liever geen betaalterminal in de zaak maar vreest geen andere keuze te hebben, 22 procent blijft resoluut weigeren. Het aantal weigeraars is groter in Vlaanderen dan in Wallonië. Bijna de helft (45 procent) van de handelaars heeft geen idee hoe ze eraan moeten beginnen. Bij de consumenten is meer dan de helft blij met de verplichting, slechts 5 procent zegt er niet wakker van te liggen.
CCV pleit voor duidelijke communicatie vanwege de overheid en de sector. De overheid moet voor de wet ingaat de onduidelijkheid rond overschrijvingen wegnemen. Ook zou men best de fiscale aftrekbaarheid van de aankoop van een betaalterminal verlengen, klinkt het. De sector van zijn kant zou volgens CCV best een Belgische betaalvereniging oprichten, naar Nederlands voorbeeld. ‘Die kan fungeren als aanspreekpunt voor de overheid, innovatie stimuleren en consumenten en handelaars informeren’.