Zuinige zekerheid
Het lijkt wel alsof Audi volop consolideert. Van stilistische avontuurlijkheid is helemaal geen sprake meer als je de nieuwe A6 bekijkt. Natuurlijk heeft dat ook te maken met de Audi-stijl die in het hele gamma wordt toegepast en ervoor zorgt dat de A6 meer dan ooit op die andere berlines in het gamma lijkt, de A4 en A8. Er is behoorlijk wat autofanaat nodig om bij een aanrijdend exemplaar meteen te zeggen of daar nu een A6 over het asfalt rolt, dan wel een A4. Temeer omdat de A6 niet gegroeid is, wat zeer atypisch is voor de autowereld, waarin ieder nieuw model weer iets groter is dan zijn voorganger. Deze werd zelfs een centimeter kleiner.
Ook in het interieur geen revolutie, maar eigenlijk is dat goed nieuws. Audi houdt zijn stevige reputatie als premium brand helemaal overeind met deze A6. Het is ook nu heerlijk en comfortabel zitten. Bij Audi blijven ze de kunst begrijpen om je het gevoel te geven dat alles perfect op de juiste plaats zit en dat zowel bestuurder als passagiers klaar zijn om duizenden kilometers aan een stuk te rijden.
De afwerking is alweer en meer dan ooit gebeurd met uitstekende materialen die met zorg in elkaar gezet zijn. Het grote nieuws schuilt in de snufjes waarmee je de A6 kunt uitrusten. Met een abonnement bij een 3G-provider is het zelfs mogelijk om de auto om te toveren tot een rijdende hotspot die tot acht toestellen (iPad, laptop, enzovoort) internettoegang biedt.
Het rijgevoel verrast niet, en ook dat is goed nieuws, want het consolideert wat al goed zat: strak als het kort door de bocht moet, comfortabel als het hoort. De A6 doet zijn benaming van ‘limousine’ alle eer aan. Op de autoweg schuift hij over het asfalt als een TGV, met altijd dat gevoel van veiligheid. Wie een sportiever rijgedrag wil, moet in dit segment naar de BMW 5 kijken, want die is nog dynamischer en scherper sturend.
Voor de test kozen we de tweeliter diesel, met voorsprong de meest verkochte versie. Wie een beetje rationeel denkt, mist alleen het zielmasserende geluid van de drieliter zescilinder. Trekkracht is er genoeg, topsnelheid zeer zeker ook. En op de autoweg zorgt de uitstekende geluidsisolatie ervoor dat je de zescilinder al snel niet meer mist. Maar deze viercilinder verbaasde ons ook met zijn zuinigheid: terwijl we er ons helemaal niet voor inspanden, bleven we keurig in de buurt van zes liter of er net onder. Knap is dat voor een auto met de afmetingen van de A6.
Motor
2.0 Tdi (1968cc) van 163 pk bij 4200 toeren
Max. koppel: 380 Nm van 1750 tot 2500 toeren
Verbruik en milieu
Normverbruik: 4,9 liter voor 100 km
Testverbruik: 6,1 liter voor 100 km
CO2-uitstoot bij normverbruik: 129 gr/km
Instapprijs: 37.400 euro
JO BOSSUYT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier