Zuinig maar pittig
De motorentechnologie is de voorbije jaren heel snel geëvolueerd. Downsizing is een van de grote trends: motoren met minder cilinders en een kleinere inhoud. Vandaag hebben bijna alle merken een benzinemotor met drie cilinders van amper één liter in hun gamma. Zo’n motortje is krachtig genoeg om zelfs grotere middenklassers aan te drijven. Zo monteert Ford zijn eenlitermotor – die twee keer internationaal werd uitgeroepen tot Motor van het Jaar – zelfs in de grote Mondeo. Ook behoorlijk zware SUV’s, zoals de Ateca van Seat, hebben een eenliter met drie cilinders als instapmotor.
Een driecilinder biedt voordelen. Er zijn minder bewegende mechanische onderdelen, wat dus goedkoper is. Maar de grote bestaansreden van die kleine motoren is hun uitstekende score in de officiële Europese meetcyclus om het verbruik en de CO2-uitstoot van een nieuwe auto te bepalen. Omdat Europa almaar strengere normen oplegt, willen automerken de gemiddelde CO2-uitstoot van hun gamma zo laag mogelijk houden.
Helaas is het verschil tussen de theorie en de praktijk vaak groot. Voor sommige modellen loopt de afwijking van het normverbruik op tot 65 procent. In de praktijk wordt een auto helemaal anders gebruikt dan op de CO2-testbank. Kleine driecilinders die net geen 8 liter verbruiken, zijn dan ook eerder de regel. Maar af en toe is er een uitzondering, zoals de 1.0 Boosterjet die in de Suzuki Baleno gemonteerd zit. Minder dan 5 liter verbruiken is bespottelijk gemakkelijk, ondervonden we, zelfs op de autoweg tegen een snelheid van 120 per uur.
Onze eerste rit was er een van ongeveer 60 kilometer, over gewone wegen, maar ook over veel autowegen met 120 per uur. Dat is niet de ideale biotoop voor een kleine driecilinder, maar het ding is zo gretig dat we geregeld met 130 per uur gingen flirten. Toch klokten we af met een verbruik van 4,8 liter. Meer zelfs: sportiever rijden en af en toe eens flink hoog in de toeren gaan, resulteerde in een nog altijd knappe 5,4 liter. Wil je 6 liter verbruiken, dan moet je echt tekeergaan als een onverlaat. Dat is uitzonderlijk voor een driecilinder.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier