Zonder mobiele toepassing haken uw klanten af
Sociale media en marketingacties maken almaar meer gebruik van mobiele toepassingen. Dat doen ze via geolokalisatie. Drie manieren om uw achterstand in te halen.
Pas uw website aan
Een website voor mobiele toestellen is geen doorslagje van een klassieke website. “De eerste en eenvoudigste oplossing bestaat erin een website te maken die op mobiele toestellen kan worden weergegeven. Je verandert niets aan de ergonomie van de website, je maakt hem alleen bruikbaar op mobiele toestellen door de talen die niet werken op smartphones en tablets te schrappen”, zegt Stéphanie Renwart, commercieel directeur van Produweb. Dat is de voordeligste oplossing.
De klant kan er ook voor opteren een volwaardige mobiele website te maken. Wie daarvoor kiest, betaalt meer uren voor het ontwerp en de begeleiding, maar de gebruikservaring van de mobiele surfer is heel wat beter. Er bestaan ook almaar meer open source charters, die zich aanpassen aan elk formaat.”
Lanceer een app
Renwart waarschuwt meteen: “Op lange termijn ben je met een mobiele website altijd goedkoper af dan met een mobiele applicatie. Een app ontwikkelen valt niet zo duur uit — als je wat zoekt, heb je voor 2000 euro een standaard-app. Maar daarmee is de kous niet af. Het kost naar schatting vijfmaal meer om een app te lanceren en die degelijk te onderhouden dan om hem te ontwikkelen. Communicatie over de lancering is cruciaal. Wil je voldoende downloads, dan moet je laten weten dat je iets nieuws hebt ontwikkeld en moeten de mensen naar hun store gaan om de app te gebruiken. Ze moeten er ook mee akkoord gaan om meldingen te ontvangen.” Veel werk achteraf dus. Een app zonder meerwaarde tegenover een mobiele website, is af te raden.
Sociale media
“Facebook en Twitter zetten sterk in op mobiel gebruik”, zegt Lejeune. Op Facebook — nog altijd de onbetwiste marktleider — is de helft van het verkeer afkomstig van mobiele toestellen. Dat beïnvloedt ook de advertentieformaten. “Facebook werkt, net als Google, met een erg krachtig algoritme. Door het profiel en het surfgedrag van de gebruikers te analyseren, kunnen campagnes op maat worden ontwikkeld.” Een adverteerder kan eisen om specifieke doelgroepen te bereiken op basis van geslacht, leeftijd, locatie, interesses enzovoort. Als hij betaalt voor een campagne, krijgt hij de garantie dat alle klanten uit de doelgroep zijn advertentie een bepaald aantal keren te zien krijgen.
Een louter commerciële Facebook-pagina vol kortingsbonnen is geen goed idee. Zonder gevarieerde inhoud haken de gebruikers af. “De mensen zijn op zoek naar interessante berichten, waarop ze kunnen reageren en die ze willen delen. Soms moet je buiten de lijntjes durven te kleuren”, zegt Lejeune.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier