ZONDER BIERVILTJES
MEC International wil met de steun van het durfkapitaalfonds Gemma Frisius op professionele wijze scenario’s verkopen.
Scenario’s die tot leven komen op de achterzijde van een bierviltje? Patrick Cattrysse (41 j.) heeft er een broertje aan dood. In juni 1998 richtte hij de commerciële vennootschap MEC International op met 2,8 miljoen frank startkapitaal – iets meer dan de helft werd ingebracht door het Leuvense durfkapitaalfonds Gemma Frisius. “Ons doel is op een professionele wijze scenario’s schrijven en verkopen,” aldus de West-Vlaamse entrepreneur. Voor de expertise haalt hij zijn mosterd bij de Vlaamse Script Academie en het centrum voor vertaalstudies Cetra van professor José Lambert aan de KU Leuven.
Een opdracht voor Deme, de holding van baggeraar Dredging International, was de vonk die MEC deed opstarten. “Dit contract had een brutowaarde van 8 miljoen frank,” zegt Cattrysse. De bedoeling was een interactieve cursus op cd-rom te zetten voor bestuurders van snijkopzuigers, een specifiek type van baggerboten. Daarna volgde een demo voor de VDAB, waarbij chauffeurs van vrachtwagens met gevaarlijke stoffen worden opgeleid.
Voor het eerste (verlengde) boekjaar 1998-1999 mikt MEC op een omzet van ongeveer 10 miljoen frank. “We zullen break-even draaien,” aldus Patrick Cattrysse. Maar hij geeft toe: “Een snelle groeier zijn we niet. In die zin is ons bedrijf een beetje een vreemde eend in de bijt van een durfkapitaalfonds.” Maar volgens de MEC-zaakvoerder – zelf filoloog in de Romaanse talen – kan dit geen probleem zijn.
De Belgische markt voor fictiescenario’s vindt hij flink onderschat. Het is er amateurisme troef. “Hier en daar zijn er wel enkele vakmensen die scenario’s voor tv-spelletjes leveren, maar professionele collectieven zoals in Nederland bestaan er niet.” Ook de technische en vakkundige lezing of analyse van scenario’s gebeurt op ondermaatse wijze. Hij maakt de vergelijking met een muziekpartituur. “Iemand die de stiel beheerst, zal het niet in zijn hoofd halen om een lijn uit een notenbalk te schrappen,” zegt Cattrysse.
Nochtans is dit in de audiovisuele sector schering en inslag. “Uit onwetendheid of onkunde zondigen producers tegen basisverteltechnieken die vaak zo oud zijn als Aristoteles,” fulmineerde Patrick Cattrysse onlangs in het vakblad AV. Bij bedrijfs- of opleidingsdemo’s is het zelfs zo dat de regisseurs zélf het scenario schrijven. Met alle gevolgen vandien.
MEC hoopt via de vzw Vlaamse Script Academie ook opdrachten binnen te halen voor de traditionele bioscoopfilm. Zo loopt er nu een samenwerking tussen de Academie en Dominique Janne, de producer van onder meer Farinelli. “Dergelijke projecten zullen in de toekomst eerder naar MEC komen,” zegt Cattrysse, die zelf zo’n 30% van de aandelen bezit. Hij maakt zich echter geen illusies. De markt waarin MEC opereert zal altijd een piepkleine niche blijven. “We zijn een experiment. Precies daarom nam Gemma Frisius ook een participatie in het bedrijf.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier