Zon, zee en zaken
Club Med eindigde vorig jaar diep in de rode cijfers. Zorgen incentive-reizen en bedrijfsseminaries voor de heropstanding ?
Frankrijk, anno ’75. Toen Serge Gainsbourg zijn hit Sea, Sex and Sun op papier zette, vermoedde hij ongetwijfeld niet dat hij tegelijk het imago van de Franse vakantiegroep Club Méditerranée voor jaren zou verankeren. De huttendorpen stonden in die tijd symbool voor een aantrekkelijke vorm van escapisme, weg van alle strenge sociale normen.
Wie de zomercatalogus van Club Med doorbladert, treft anno ’97 nóg huttendorpen aan. Maar de kans dat men de pagina openslaat op een luxueus appartementendorp met vergader- en multimediafaciliteiten is zeker even groot. “En toch is het nog steeds niet makkelijk om klanten ervan te overtuigen dat er ook kan worden gewerkt in onze dorpen,” geeft Jeff Van Bever, afgemeen directeur van Club Med Benelux, toe. Het Franse bedrijf spaarde de voorbije jaren nochtans kosten noch moeite om zijn dorpen aan te passen aan de wensen van de meer zakelijk gerichte gentils membres. Van de 110 vakantiedorpen zijn er vandaag 25 uitgerust met de nodige infrastructuur voor de organisatie van congressen en seminaries. Hetzelfde geldt voor de cruiseschepen Club Med I en II.
“We willen dat Club Med Business ( nvdr – de Club Med-dochter gespecialiseerd in de organisatie van congressen, seminaries en incentive-reizen voor ondernemingen) op termijn 25 % van de totale omzet van Club Med genereert,” aldus Van Bever. Een ambitieus cijfer. Club Med Business België bijvoorbeeld stuurde vorig boekjaar 10.972 personen naar een van zijn dorpen. De incentive-reizen, seminaries en congressen bezorgden het Belgische filiaal een omzet van 230 miljoen frank, 10 % van het totale omzetcijfer van Club Med België. “Toch is 25 % geen overdreven schatting,” aldus Van Bever. “De markt voor dit soort reizen groeit, alleen al omdat bijvoorbeeld steeds meer bedrijven naar salaris-onafhankelijke mogelijkheden zoeken om hun personeel te belonen. Wij willen daarop inspelen, met flexibele formules voor groepen van 30 tot 500 personen.”
Een groter ondernemingspubliek zou wel eens levensnoodzakelijk kunnen zijn voor Club Med. De Franse vakantiemaker leed het voorbije boekjaar een verlies van 743 miljoen Franse frank, hoofdzakelijk ten gevolge van de provisies voor herstructureringen en de sluiting van verlieslatende dorpen. De bezettingsgraad steeg de voorbije jaren niet boven de 67 % uit. Dat is evenveel als Eurodisney tijdens zijn zwartste jaren.
Philippe Bourguignon, die bij Eurodisney voor de ommekeer zorgde, leidt sinds 1 maart… Club Med.
JAN LODEWYCKX
Club Med Congressen, seminaries en incentive-reizen voor bedrijven moeten in de toekomst 25 % van de omzet genereren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier