Zomer-actie

Augustus wordt voor de filmliefhebber een actiemaand : Robert Rodriguez regisseert George Clooney en Quentin Tarantino in de horror-actieprent “From Dusk Till Dawn” en Schwarzenegger verdedigt in “Eraser” enkele FBI-kroongetuigen.

In From Dusk Till Dawn kidnappen twee van de meest gezochte misdadigers (vertolkt door George Clooney en Quentin Tarantino) een predikant die zijn geloof heeft verloren (Keitel) en zijn dochter (Lewis). De boeven willen op die manier ongemerkt de grens naar Mexico oversteken. De rendez-vous-plek van de gangsters is de Titty Twister, een rauwe bar in de woestijn waar woeste mannen en mooie vrouwen na zonsondergang in vampieren transformeren.

Scenarist, acteur en regisseur Quentin Tarantino mag dan wel zijn uitgeroepen tot het grote wonderkind van de hedendaagse Amerikaanse cinema, zijn script voor From Dusk Till Dawn is een bedroevende pastiche op Tarantino’s zo geliefde kitch- en pulpproducties. De uit Mexico geïmporteerde regisseur Robert Rodriguez, die voor Columbia-TriStar zijn debuut El Mariachi mocht overdoen met een groter budget onder de titel Desperado, blijft het up-tempo ritme van zijn over-the-top geregisseerde actiescènes trouw. Te veel is echter te veel. From Dusk Till Dawn bezit uiteraard de nodige kwinkslagen en de nonchalante humor, eigen aan Tarantino, maar na een sterk en hilarisch-gewelddadig begin, verliest Rodriguez vaart en stapelen de voorspelbaarheden zich op. De opzettelijke overdrijvingen getuigen niet bepaald van goede smaak en zijn als parodie mislukt. Uiteindelijk slaakt de toeschouwer een zucht van verlichting als de eindaftiteling aan het rollen gaat. Kortom, niet meteen een geslaagde ontspanningsfilm. Eraser vertoont hetzelfde probleem. De overdaad aan pyrotechniek en schietpartijen zijn eerder vermoeiend dan ontspannend. Arnold Schwarzenegger speelt een FBI-agent wiens opdracht erin bestaat het leven te beschermen van getuigen. Achternagezeten door de maffia, de politie en omgekochte agenten van zijn eigen team, bindt de superheld de strijd aan tegen het internationaal terrorisme en de Russische maffia. Aansluitend bij een bepaalde tendens in het hedendaagse Hollywood, is Eraser niet meer dan een onversneden B-film, waarin het budget en het gewicht van de superster het simplistische schouwspel verheffen tot een A-productie. Met het verstand op nul, houden de spetterende actiescènes, de spectaculaire shoot-outs en stunts de aandacht best gaande. Het gemoraliseer gaat deze keer ongegeneerd de gelovige kant op wanneer Arnold hulp zoekt bij een van zijn oude klanten van het Programma ter Bescherming van Kroongetuigen. Deze verklaart na zijn getuigenis God gevonden te hebben en ziet zichzelf herboren in zijn nieuwe missie als priester.

PIET GOETHALS

Arnold Schwarzenegger in Eraser Simplistische schouwspel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content