ZOEKERSKRANT

Voor heel Vlaanderen

Wie tegenwoordig in een lokale editie van De Streekkrant een zoekertje plaatst, ziet dat automatisch ook verschijnen in de Zoekerskrant en op Internet. De Zoekerskrant, die dit najaar op de markt kwam, is een nieuw product van Roularta Media Group. Bovendien verschijnen de zoekertjes in de nieuwe uitgave in primeur : het blad ligt immers op zaterdag in de kiosk (en in het “grijze” circuit), met de zoekertjes die de week daarna in de diverse edities van De Streekkrant zullen staan.

Het idee voor de Zoekerskrant bestond al een paar jaar, maar kwam het afgelopen voorjaar in een stroomversnelling. “We wilden iets dat complementair zou zijn aan De Streekkrant,” zegt Luc Abbeloos, product manager van De Streekkrant en de Zoekerskrant. “De Streekkrant heeft een hoge dekking in een bepaalde regio (75 % volgens het CIM) ; daarmee bereik je de latente kopers. Wij wilden daarbij een medium dat in heel Vlaanderen komt, maar een lagere dekking heeft en bedoeld is voor mensen die echt naar iets op zoek zijn.”

De Zoekerskrant verschijnt in een oplage van 50.000 exemplaren. Behalve de zoekertjes kunnen tegen betaling ook extra advertenties geplaatst worden. Het blad zal steeds 80 of 88 bladzijden tellen, met 12.000 tot 15.000 zoekertjes.

De indeling is niet regionaal. Immobiliën bijvoorbeeld gaan alfabetisch (op basis van te huur of te koop, aard van het pand en gemeenten). Plaatsaanbiedingen gaan volgens functie, overnames op basis van het soort zaak. Men heeft vooraf bekeken hoe de zoekende consument zijn selectie maakt, om daaraan het product aan te passen. Er werd eveneens onderzocht of er ook redactionele bijdragen in het blad moesten komen. Dat bleek niet nodig : “Iemand die iets wil kopen, is niet op zoek naar informatie, maar naar aanbiedingen,” aldus Abbeloos.

De markt van de zoekertjes in De Streekkrant groeit, weet Abbeloos. Met de Zoekerskrant maakt men als het ware een “nationale katern” van De Streekkrant. De Zoekerskrant is overigens niet de enige krant die gevuld wordt met kleine advertenties : in de Koopjeskrant kunnen consumenten gratis een rubriekadvertentie plaatsen. Is het Roularta-initiatief een rechtstreekse concurrent ?

Luc Abbeloos ziet dat niet zo. “Wat staat er in de Koopjeskrant ? Iemand die twee balen stro te koop heeft of een oude verroeste fiets. Die is niet bereid om voor zo’n advertentie te betalen. Wij willen een breder en waardevoller aanbod brengen met de nodige kwaliteit. Als de mensen 500 frank betalen om een zoekertje te plaatsen, wordt het aanbod beter.”

De start van de Zoekerskrant gaat gepaard met een grote publiekscampagne die tot het eind van het jaar loopt. In De Streekkrant en andere Roularta-uitgaven verschijnen advertenties ; men is actief op radio (zowel regionaal als nationaal) en televisie. Het budget voor de lancering van de Zoekerskrant bedraagt ongeveer 40 miljoen frank.

LANCERING Een advertentie voor de Zoekerskrant in De Streekkrant ; de eerste is als het ware een nationale katern van de tweede.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content