Zoeken naar het vakantiegevoel
Het gebeurt niet elke dag dat zaakvoerders toegeven dat hun bedrijf niet zo best boert. Maar vakantiemaker Sunair kan zich niet achter de cijfers verschuilen: in het boekjaar 1998-1999 (afgesloten op 31 oktober van vorig jaar) werd een verlies van 471 miljoen frank geleden, op een geconsolideerde omzet van 5738 miljoen. “Sunair staat voor een grote uitdaging,” zegt de nieuwe directeur marketing, externe relaties en distributie Jan Peeters. Dat is voorzichtig uitgedrukt. “Het nieuw managementteam wil no bullshit, no nonsense, maar meer reizen verkopen.” Ah, dat is klare taal.
Jan Peeters (40) gaat daar samen met de al even kersverse algemeen directeur Kenneth Karlsson voor zorgen. De 46-jarige Zweed kwam in juli 1998 naar België als director contracting and overseas voor Sunair Benelux. Karlsson is al sinds 1982 aan de slag voor Airtours, de Britse moeder van de Oostendse vakantiemaker. Hij begon in 1973 als officier bij de politie van Stockholm. Dat hield hij vijf jaar vol, waarna hij naar het warme Florida in de Verenigde Staten trok. Voor het bedrijf Graf Air gaf hij opleidingen aan piloten. In 1981 keerde Karlsson terug naar Zweden. “Gelukkig kon ik voor touroperator Ving al gauw naar de Canarische Eilanden, als directeur voor de Spaanse markt. Na Florida kon ik niet meer wennen aan de Scandinavische koude,” bibbert Kenneth Karlsson nog na. Met het wispelturige weer in België kan de getrouwde vader van drie kinderen beter leven. Vanuit zijn stek in De Haan observeert hij ook na de werkuren het gedrag van toeristen in het zomerseizoen.
Ook Jan Peeters draait al heel wat jaren mee in de toeristische sector. De germanist van de Antwerpse universiteit Ufsia startte zijn loopbaan in 1982 als leraar Engels in Gabon en Marokko. Na vier jaar keerde hij terug naar België, als contracting manager bij Sunair. In 1990 werd hij directeur sales and marketing bij Center Parcs, maar in 1995 maakte hij een uitstap naar het uitzendwerk van Interlabor. Drie jaar later wenkte de oude liefde opnieuw en werd Peeters directeur van Novotel in Parijs, de dochter van de Franse hotelgroep Accor.
In november vorig jaar kreeg Peeters een telefoontje uit Oostende. “Ik heb niet lang moeten nadenken over het aanbod van Sunair. Ik heb het altijd een van de mooiste vakantiemerken in België gevonden. Sunair moet weer een grote speler op de vakantiemarkt worden.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier