Zo motor, zo manager

Ad Van Poppel medewerker Trends

Het Business Bikers Forum brengt mensen samen die twee passies delen: motorrijden en management. Er zijn heel wat overeenkomsten.

Zo’n 100 motorrijdende managers verzamelen vandaag en morgen in Genk voor het vierde Business Bikers Forum. Het nuttige wordt aan het aangename gepaard met een seminarie, een spreker en netwerkmogelijkheden enerzijds en een motorrit, vervolmakingstips en motortestsessies anderzijds. Het is een initiatief van Alain Vande Kerckhove van The Arc Group en Marc Lambotte, de directeur van Unisys in ons land en de man achter Executive Events. Vande Kerckhove toert rond op een zware Suzuki 1500 Intruder custombike en Lambotte heeft een Kawasaki 1400 GTR.

De twee ontmoetten elkaar bij een activiteit van The Arc Group. Dat bedrijf brengt zakenmensen bijeen rond bepaalde onderwerpen. “Alain zag dat er onder bedrijfsleiders veel motorrijders waren en stelde voor iets voor hen te doen. Ik organiseer met Executive Events kleinschalige evenementen voor motorrijders. Die twee activiteiten hebben we aan elkaar gekoppeld”, zegt Lambotte.

Het Business Bikers Forum werd in 2008 voor de eerste keer één dag georganiseerd. Op basis van de reacties werd dat anderhalve dag met een overnachting. De deelnemers wilden graag meer netwerken.

Veiligheid

Volgens de initiatiefnemers bestaan er veel overeenkomsten tussen het rijden met een motorfiets en het leiden van een bedrijf. Het thema is dit jaar ‘realizing the hard value of safety’. De deelnemers luisteren onder meer naar Patricia Titus, vicepresident en directeur information security van Unisys. “Je mag in je bedrijf nog zo veel maatregelen nemen, je moet ze uiteindelijk zelf toepassen”, zegt Lambotte. “Voor motoren bestaat er veel technologie om veilig te rijden, maar je moet het ook daar allemaal zelf doen.”

Volgens Lambotte is ook de manier van beslissingen nemen in een bedrijf terug te vinden in het motorrijden. Hij verwijst daarvoor naar de manier waarop de hersenen werken. “Je hebt het visionaire, het emotionele, het analytische en het procesmatige. Wij gebruiken in ons bedrijf die indeling ook voor managers.”

“Iemand bij wie het visionaire centraal staat, is geïnteresseerd in conceptbikes, motoren die niet op benzine rijden, bijvoorbeeld. Wie emotioneel werkt, zegt dat een motor mooi is. De analyticus kijkt naar het vermogen, de tankinhoud. Bij het procesmatige kijk je naar hoe het onderhoud moet gebeuren, hoe alles werkt. Op dezelfde manier kan je ook kijken naar bedrijfsleiders. De emotie is het buikgevoel bij beslissingen. De visionair past heel geavanceerde technieken toe. De analyticus analyseert elk probleem. Wie procesmatig werkt, stelt regels op om problemen op te lossen.”

Overeenkomsten

Je kan zelfs aan de motor zien wat voor vlees je in de kuip hebt als het om bedrijfsleiders gaat. “Er is een parallel tussen het profiel van de bedrijfsleider en het type motor. In 2008 deden we een bevraging en we kwamen op drie groepen uit. In de eerste groep zit de agressieve manager. Dat is niet negatief bedoeld. Het zijn mensen die bereid zijn snel beslissingen te nemen, die risico’s nemen, die op buikgevoel afgaan. Ze hebben doorgaans sportieve motoren.”

Een tweede groep wordt gevormd door de managers die de zaken doordenken. Die zie je op BMW RT’s of op Harleys zitten. “Het gaat bij hen iets trager, maar niet minder intens. Ze nemen ook de tijd om te genieten.”

“De derde groep zijn de pragmatici. Ze doen woon-werkverkeer met hun motor. Ze zien de motor als een gebruiksvoorwerp en genieten van het voordeel dat ze minder lang in de file zitten. Ze organiseren zich.” Die managers hebben vaak een kostuum op het werk hangen voor het geval ze representatief moeten zijn. Zij kiezen voor wendbare modellen, zoals een Piaggio driewieler (MP3) of een lichtere BMW of Kawasaki.

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content