Zich reppen is steppen
Je kan ze opvouwen, in- en uitschuiven, ze zijn vederlicht en compact… De nieuwe steps veroveren het hart van stedelingen ongeacht leeftijd, rang of stand. In het buitenland zie je behalve kinderen ook bankiers, leden van de jetset en eerste ministers voorbijzoeven. België hinkt voorlopig nog een beetje achterop.
Deze zomer kon je de weelderige Ivana Trump op haar autoped bewonderen in Sankt-Moritz. Ook de Canadese premier Jean Chrétien deed al een beroep op het kleine voertuig. Hij moest zich onlangs van het ene vliegtuig naar het andere reppen op de luchthaven van Tokio. Hij kwam net op tijd, dankzij de step! De bankiers van Wall Street steppen zonder verpinken in hun driedelige pak. In Londen kom je er minstens om de tien minuten een tegen. Renate Künast en Fritz Kuhn, die het voorzitterschap van de Duitse groenen delen, zweren erbij. Siemens maakte zelfs al dankbaar gebruik van het snelle imago van de step om zijn Mobile Business-formule te promoten. In warenhuizen van het Amerikaanse Wal-Mart stept het personeel voor u om dat ene artikel te halen dat u vergat.
Anderhalf miljoen.
Naar schatting zijn er tot nu toe reeds anderhalf miljoen van deze fietsjes verkocht in Japan, de Verenigde Staten en Zuid-Amerika. De opvouwbare step in licht metaal verovert de stoepen van alle grote wereldsteden, maar België reageert vooralsnog lauwtjes. Toegegeven, het overdonderende succes in het buitenland zorgt bij ons voor de nodige leveringsproblemen. Echte fans weten natuurlijk altijd een weg te vinden. Travel + Leisure wist ons in augustus te vertellen dat de New Yorkers urenlang in de rij stonden om een Rasor op de kop te tikken bij een gerenommeerd zwarthandelaar van de Upper East Side in Manhattan. Hij had immers een voorraad in huis die “van het schip gevallen was”.
In België zie je er voorlopig vooral klein grut op voorbijglijden, en natuurlijk ook jonge adonissen in baggy pants. En soms, als het snel moet gaan, zullen pa of ma het snelle hebbeding wel even lenen. Desnoods in driedelig grijs of mantelpakje…
Het hele gezin.
Dankzij de uitschuifbare stuurstang is de step immers bruikbaar voor het hele gezin (hij kan tot 199 kg dragen). Je vouwt hem op in een handomdraai (minder dan twintig seconden) en hangt hem in een zak aan je schouders. Afhankelijk van het model weegt hij 2 tot 5 kg.
De meeste modellen worden in Azië vervaardigd. Maar men gaat ervan uit dat de versie 2000 van de step Europese roots heeft. De Zwitser Wim Ouboter verraste ons immers eerder al met de Micro, en de Duitser Sieghart Straka met de Ciro.
Sinds de eerste ontwerpen (in het begin van de jaren negentig) zijn er reeds tientallen producenten op de markt gekomen, met een kwaliteit die varieert van middelmatig tot zeer betrouwbaar.
Letten op.
Punten waar je vooral moet op letten bij de aankoop zijn de stevigheid en de hardheid van de compacte wieltjes (hoera: geen platte banden meer!), de weerstand van de bevestigingsmechanismen bij het uitklappen en – naargelang van de prijs – het remmechanisme en de kwaliteit van de ophanging. Bepaalde modellen zijn uitgerust met een kleine motor, waarmee je doorgaans tot 50 km/u. kunt halen. Dé grote troeven – gewicht en opvouwbaarheid – ontbreken hier uiteraard: deze steps kennen dan ook minder succes.
Als wettige erfgenamen van de rolschaatsen (skeelers) en het skateboard gaan deze nieuwe fietsjes door het leven met namen als step, autoped, miniscooter, skatescooter, kickboard, rollerscooter…
In principe vind je ze in sportwinkels en bij fietsenhandelaars, maar ze zijn ook te koop via het internet. Het aantal sites die aan het nieuwe vervoermiddel gewijd zijn, stijgt dag na dag.
serge vanmaercke
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier