‘Zet je oogkleppen op’
Kris Hoornaert is sinds midden 2008 de CFO van Agfa-Gevaert. Dat jaar zat de Mortselse beeldvormingsgroep in de hoek waar de klappen vielen. “Pas als je met je voeten in de modder staat, merk je dat er altijd meer problemen zijn dan gedacht. Maar problemen zijn uitdagingen”, blikt Hoornaert terug. “We wisten dat het een lange transformatie zou worden en dat wordt ook nu alleen maar bevestigd. Maar we hebben wel een stukje geloofwaardigheid opgebouwd door te doen wat we altijd voorspeld hebben”, stelt de 51-jarige Tienenaar.
Hoornaert, van opleiding handelsingenieur met een MBA van Louvain-la-Neuve als bonus, begon zijn carrière bij TEC, een invoerder van kassaregisters en weegsystemen voor supermarkten. De volgende negen jaar had hij een rist managementfuncties bij het zaaizadenbedrijf SES-Vanderhave. In 2000 ging hij aan de slag bij Interbrew, eerst als controller en dan als directeur voor fusies en overnames. Nadien werd hij verantwoordelijk voor financiën, eerst voor Centraal- en Oost-Europa en nadien voor West-Europa. Maar na het huwelijk van Interbrew met het Braziliaanse Ambev was hij een van de velen die sneuvelden door de Braziliaanse machtsgreep op de operationele activiteiten. Na een sabbatical van een jaar bood Agfa hem de multinationale omgeving die hij zocht, al kreeg hij er meteen dieprode cijfers voorgeschoteld. Sindsdien recht Agfa moeizaam de rug, ondanks de aanhoudende druk van de zware pensioenschuld op de resultaten.
“Ik wil InBev niet te veel idealiseren (lacht), maar ik heb er wel veel geleerd dat me bij Agfa heeft geholpen”, zegt Hoornaert. Vooral in het bepalen van doelstellingen en ernaartoe werken is InBev een goede leerschool. “Felipe Dutra, de CFO van InBev, zei soms: ‘Kris, je moet oogkleppen opzetten. Soms moet je targets geven, terwijl je zelf niet weet hoe je die gaat halen, maar je moet niet luisteren naar wat anderen zeggen. Die hebben altijd honderd redenen om te zeggen waarom het niet kan, maar zet je oogkleppen op en houd er geen rekening mee.'” Hoornaert heeft bij de Leuvense brouwer bovendien geleerd op de kosten te letten en de cashimpact van elke beslissing nauwgezet te bekijken.
Volgens Hoornaert moet een CFO een teamspeler zijn. “Ik ben zeker niet de persoon die individuen verheerlijkt, ik sta trouwens zelf niet graag in the picture“, klinkt het. Hoornaert vindt het belangrijk vrijuit zijn mening te kunnen ventileren, en voert interne transparantie hoog in het vaandel. “Je moet aan collega’s je gedacht kunnen zeggen, niet om hen een dolk in de rug te steken, maar om een positieve discussie op gang te brengen. En ik ga geen enkele discussie uit de weg.” Hoornaert gelooft ook sterk in empowerment. “Als CFO heb je experts naast je die het meestal beter weten. Dat is geen schande. Je moet gewoon zorgen dat je hen zo veel mogelijk kunt challengen en dat daardoor de juiste beslissingen worden genomen.”
In een eerder gesprek gaf Hoornaert al toe dat hij een stevige scheut adrenaline nodig heeft. “Er moet inderdaad schwung in het bedrijf zitten”, klinkt het nu. En dat is blijkbaar nog altijd het geval bij Agfa. “Dat ik hier acht jaar zit, betekent dat het hier niet slecht is.”
BE.L.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier