Zes op een rij
Onder de motorkap van de Z3 roadster heeft BMW eindelijk de motor ingebouwd die de wagen nodig had: een temperamentvolle zescilinder in lijn.
Een haai zonder tanden. Zo kon men tot nog toe de BMW Z3 omschrijven. De roadster, die met zijn “kieuwen” aan de zijkant ontegensprekelijk doet denken aan een haai, beschikte immers nooit over de nodige dash om echt sportieve prestaties neer te zetten.
Daarin komt nu evenwel verandering met de inbouw van een zescilinder in lijn, een motor waarmee ook al de Series 3, 5 en 7 waren uitgerust. De Z3 wordt daardoor een pak virieler, hoewel hij tegelijk de nodige gedweeheid aan de dag blijft leggen. De Z3 rijdt als een gocart, met een directe overbrenging die uiterst precies reageert, een achtertrein die aan de weg kleeft, stijvere diagonaaldriehoeken en verstevigde stabilisatiestangen. Andere pluspunten zijn het geringe gewicht, het lage zwaartepunt en de ideale 50-50-verdeling van de massa. Het remmechanisme blijkt bovendien zeer efficiënt en de antislip – toegegeven, misschien overbodig op droge grond – toont wel degelijk zijn deugdelijkheid op een nat wegdek. Het systeem werkt overigens zeer geleidelijk: als de achtertrein aan het schuiven gaat, wordt de ontsteking cilinder na cilinder uitgeschakeld en zo nodig wordt het overgebrachte motorkoppel verlaagd door de achterremmen te activeren.
Het rijgedrag van de Z3 is best aangenaam, ondanks een koetswerk dat op slechte wegen wat stijfjes reageert. Maar dat wil niet zeggen dat de wagen daarom minder precies rijdt. De passagiers worden wel wat door elkaar geschud, maar als ze comfortabel neerzitten in de zetels met lange basis, storen eigenlijk alleen nog de aërodynamische geluiden van de kap bij hoge snelheid.
De BMW Z3 kreeg achteraan een meer uitgesproken, minder uitlopende lijn mee. Het gespierde silhouet dat de roadster vooraan al vertoonde, wordt nu nog versterkt door de fiks verbrede spatborden en achtertrein. Daardoor krijgt de wagen een forser uitzicht en wordt zijn karakter nog meer beklemtoond. Het is echter niet alleen een kwestie van esthetiek: ook het beweeglijk evenwicht heeft erbij gewonnen, onder meer dankzij de achteras die 67 mm meer spoorbreedte biedt. De nieuwe Z3 valt ook op door zijn nieuwe voorspoiler met bredere luchtinlaat en laterale afvoerkanalen.
Binnenin is er weinig veranderd, de nieuwe chroomafwerking en de volledig lederen bekleding niet te na gesproken. Deze 2,8-literversie is voorzien van een dubbele airbag, inlegwerk in edelhout, een boordcomputer en elektrisch regelbare zetels. De wijzerplaten zijn afgezoomd met chroom, evenals de binnenhandgrepen.
CHRISTOPHE
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier