ZAVENTEM- SCHIPHOL

Onderhandelingsteam gestart

Vorige week is een heus onderhandelingsteam aan de slag gegaan om de koppeling te maken tussen Zaventem en Schiphol. Een prestigieus Brussels-Amsterdams advocatenkantoor zit mee aan de tafel. De voorlichters van Schiphol nv doen uit de hoogte, tut, tut, niet zo snel, Schiphol heeft wereldwijd plannen. Wat de Nederlandse voorlichters niet graag vertellen, is dat hun bazen de raad van commissarissen van de publieke onderneming Amsterdam Airport Schiphol eensgezind staan achter de plannen om de zogenaamde ABC-luchthavendriehoek te ontwikkelen. A staat voor Amsterdam, B voor Brussel, C voor Charleroi en rond deze drie letters wentelen ook Luik-Bierset en Oostende met specifieke aanvullingen.

De federale regering en de Waalse regering stemmen in met de samenwerking. De Vlaamse minister van Economie Eric Van Rompuy (beleidsverantwoordelijke voor de luchthaven als bron van toegevoegde waarde en tewerkstelling, maar ook schepen van Zaventem, dus geplaatst in een spanningsveld) steekt de nek niet uit (onderhandelaars voelen aan dat hier een psychologisch probleem meespeelt : de luchthaven is federale materie, maar ligt in Vlaanderen. Bewust of onbewust komt aan de oppervlakte de wens van de Vlaamse regering om eens te laten zien dat men ook met ons rekening zal moeten houden).

Marc Duyck van BATC bezocht Schiphol voor enkele dagen, voorzitter Pierre Klees was geboekt, maar moest belet geven. Sommige privé-aandeelhouders van BATC, onder meer Petercam, willen hun aandelen verkopen aan de Nederlanders. Sabena en Swissair zijn het project genegen. De luchthaven van Charleroi betrokken partij in de onderhandelingen is dorstig naar de deal. Luik-Bierset zou ter compensatie een fraaie investering in de wacht slepen. Charleroi kijkt ook naar de Luxemburgse markt, Oostende wordt een concurrent van de luchthaven Rijsel en haar hinterland.

Zaventem is een gemengde luchthaven, naast passagiers wordt de plek intensief gebruikt door de militairen en de luchtvracht. De drie banen van Zaventem geraken eivol. Charleroi wordt in het ABC-scenario aangezien als de vierde baan van Zaventem. De militairen zouden moeten uitwijken naar Bevekom en/of Charleroi, en Oostende plus Luik krijgen een belangrijkere rol voor de luchtvracht. Amsterdam Airport Schiphol wil een HST-station in Zaventem én een oostelijke toegangsweg tot de luchthaven.

Onder de banen en de aanvlieggangen van Zaventem worden vandaag nog bouwvergunningen verleend. Wordt de nieuwe co-operator van Zaventem ooit verplicht diep in de buidel te tasten om de buren zoet te houden ? Daarover wordt nu al nagedacht. Schiphol betaalde de geluidsisolatie voor 10.000 woningen rond de luchthaven (en nog is de contestatie niet gestelpt).

ERIC VAN ROMPUY (VLAAMS MINISTER VAN ECONOMIE) In moeilijke situatie, minister én schepen van Zaventem.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content