ZAVENTEM. De onzichtbare grondtroepen
Zaventem rijmt op vliegen en reizen, voor de zaak of voor de pret. Incheck-balies, taksvrije winkels, passagiersterminal : die kent iedereen. Maar de luchthaven herbergt ook tal van onzichtbare funkties, zonder dewelke een vliegtuig nooit van de grond raakt. Een bezoek aan de “grondtroepen”.
Ekonomie in beelden. Foto’s : Bert van den Broucke / Photo News
WERKEN AAN DE BEBAKENING VAN START- EN ROLBANEN De gekleurde bakens leiden de piloot vooral bij slechte zichtbaarheidbij de landing en het opstijgen, en langs de rolbanen naar en van de parkeerposities. De laterale bakens zijn blauw, de aslijnbakens groen.
ONDERGRONDS NET VOOR DE NUTSVOORZIENINGEN Onder de taxiwegen en inschepingsvloer loopt een 15 km lang kokerlabyrintwaarin de hoog- en laagspannningskabels, telefoon- en datalijnen en het waterleidingsnet voor de hele luchthaven zijn verzameld. De kokers, variërend in diameter van 1,5 tot 2,5 meter, zijn toegankelijk voor onderhoudswerkers.
BIRD CONTROL UNIT Vogels kunnen schade veroorzaken aan de motoren van de vliegtuigen. De”Bird Control Unit”, 6 man sterk voor een terrein van circa 1300 hektare, houdt door middel van knal- en hagelpatronen en speciale geluidsbandjes de gevederde vrienden uit de buurt van de vliegtuigen. Totale kostprijs munitie : 260.000 frank per jaar.
SNEEUWRUIMER Start- en landingsbanen, rolbanen en standplaatsen moeten dag en nachtsneeuwvrij gehouden worden. Deze sneeuwruimer (kostprijs : 11 miljoen frank) en andere sneeuwblazers en -vegers klaren de klus.
LUCHTVERKEERSLEIDERS AAN HET WERK IN CANAC (COMPUTER ASSISTED NATIONAL AIR TRAFFIC CENTER)Officieel geopend maart ’93. De CANAC-ploeg begeleidt de piloten van het moment dat deze de begane grond verlaten tot aan vluchthoogte 195 (6000 meter hoog) of, andersom, bij het landen, tot ze de grond raken. CANAC is tevens verantwoordelijk voor de begeleiding van alle vluchtbewegingen boven Brussel tussen de vluchthoogtes 195 en 245 (6000 en 7500 meter).Totale staf : 200, waarvan 140 verkeersleiders. 15 % zijn vrouwen.
LUCHTVERKEERSLEIDERS AAN HET WERK IN DE KONTOLETOREN BOVEN HET OUDE PASSAGIERSGEBOUWDit team wordt ook “Brussels Ground” genoemd, want verantwoordelijk voor alle vliegtuigbewegingen aan de grond : verlaten van parkeerplaats, aanduiden van de te volgen taxi- en start/landingsbaan.
BRANDSTOFBEVOORRADING VAN EEN VLIEGTUIG Aan de nieuwe pier B zijn alle parkeerplaatsen voorzien van een “pit” metkraan waarlangs kerosene uit een ondergrondse pijpleiding wordt betrokken. De hoeveelheid brandstof die aan boord gaat, wordt altijd uitgedrukt in kilogram. Een MD 81 kan 17.700 kg kerosene opnemen, een MD 83 21.100 kg.
MARSHALLER Ook wel “kanariepietje” genoemd omwille van zijn geel pak. Hij begeleidthet vliegtuig bij het parkeren. Het toestel moet loodrecht op de gele streep rijden.
SABENA TECHNICS De technische onderhoudsdivisie van Sabena werkt ook voor derden. Bij eenC-check, nodig elke 16 maanden, wordt het vliegtuig (hier een B 737.00 van EBA) kwasi volledig gedemonteerd. Zelfs de zetels worden totaal uit elkaar gehaald, afgestoft met penseel in de spleten en afgewassen om ze stof- en bakterievrij te maken.
FOLLOW ME-WAGEN Deze oranje wagen wordt door de luchthaveninspektie ingezet om piloten teassisteren bij het landen bij noodgevallen, in koördinatie met de brandweer en ziekenwagens. Hij zal dan met flikkerende lichten aantonen op welke afgelegen taxibaan het toestel kan worden neergezet.Een piloot kan ook in normale omstandigheden om bijstand van de Follow Me vragen, bijvoorbeeld indien de piloot niet vertrouwd is met de luchthaven en de zichtbaarheid slecht is.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier