YOUNG PEOPLE PROMOTION. PARDON, MEVROUW…
Wie in een GB-vestiging via een demonstratie kennis maakt met een nieuw voedingsprodukt, leert ook YPP kennen.
Tot voor kort kon u in eenzelfde afdeling van eenzelfde GB gekonfronteerd worden met demonstraties van konkurrerende produkten. “Dat is gedaan, Procter & Gamble zal niet meer naast Unilever staan, ” zegt Paul Rotstein, gedelegeerd besuurder van Young People Promotion NV. YPP sloot eind vorig jaar immers een exclusief kontrakt met GB voor alle demonstraties en degustaties van voedingsprodukten in de Super en Maxi GB’s voordien deed GB dit zelf. YPP plant de akties in, zorgt indien nodig voor de promotieteams (die worden bij klassieke agentschappen gehaald), houdt de stocks tijdens de akties in het oog en verwerkt alle verkoopgegevens omzeggens in real time.
Dat is een primeur voor ons land. “Bij veel promotie-akties krijgen de marketingmensen de resultaten veel te laat, ” stelt Rotstein. “Wij hebben ons eigen informaticasysteem gelinkt met dat van de GB. De resultaten heb je dadelijk en dat is nog nooit vertoond in België. “
YPP bestaat sinds november ’90 en heette voordien Alta Liège, een regionaal broertje van het nationale publiciteitsagentschap Alta, dat in 1982 ontstond. Hoewel er ook via het zusterbedrijf Omnium (financiële kommunikatie) banden bestaan met het Franse Havas, is YPP eigendom van vier partners, waaronder Paul Rotstein en Yves Kupfermunz, tot voor kort direkteur van het prestigieuze en kapitaalkrachtige ContiTrade Services in Genève (zie ook Trends 20 april ’90). Eind ’93 werd Alta Liège overgebracht naar Brussel en omgevormd tot YPP. “Bedrijven stapten af van klassieke reklame en promotie ook omwille van budgettaire redenen en gingen meer akties ter plaatse organizeren om zo direkt kontakt met de klant te hebben. “
YPP telt amper vijf werknemers en wil om redenen van autonomie niet met eigen demonstratieteams werken. Leveranciers van GB kunnen zodoende nog altijd hun eigen mensen inschakelen, als die tenminste beantwoorden aan het YPP-lastenboek. “In het begin vroegen die leveranciers zich wel eens af wat wij in de warenhuizen kwamen doen. Nu hebben ze allemaal begrepen dat onze koördinatie goed is voor iedereen. “
Rotstein acht een omzet van 200 miljoen frank voor het lopende werkingsjaar van YPP haalbaar. “Dit is een branche waar nu 1,5 tot 2 miljard per jaar wordt gedraaid. Onze prognose lijkt hoog gegrepen, maar vergeet niet, als je één aktie organizeert in het weekend, praat je over de inzet van 250 tot 300 mensen in zeg maar 200 vestigingen. “
YVES KUPFERMUNZ, PASCAL WISNIEC EN PAUL ROTSTEIN (YOUNG PEOPLE PROMOTION)Onmiddellijke feedback naar de producent dank zij direkt kontakt met de klant.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier