YAMAHA MOTOLAND CHALLENGE. Sport en avontuur
D’Ieteren Sport biedt bedrijven een dagje Yamaha Motoland aan als incentive, en probeert zo de eigen produkten onder de aandacht te brengen.
Vlak naast de A2, bij de uitrit Tielt-Winge, ligt al sinds de jaren tachtig het Yamaha Motoland. Hier komen motorcrossers zich verder bewkamen in hun sport, maar tegenwoordig kunnen bedrijven er ook een leuk dagje doorbrengen als incentive. Dat heet dan Yamaha Motoland Challenge : een organizatie van D’Ieteren Sport (importeur van onder meer Yamaha-motorfietsen) en Exploraid.
“De Yamaha Motoland Challenge test de Mens en zijn mogelijkheden. De Mens die zich bij elke nieuwe uitdaging moet bewijzen, elk obstakel moet overwinnen en voor het sukses van zijn team telkens weer zijn grenzen moet verleggen, ” zo staat te lezen in de welkomstbrief aan de deelnemers van de Challenge.
Marleen Mestdagh (product manager power products bij D’Ieteren Sport) geeft ons een videoband mee, zodat we thuis rustig kunnen bekijken wat zich allemaal afspeelt op en rond Yamaha Motoland. De teams gaan met elkaar in de clinch : baggeren door de blubber met quads (vierwielige motorfietsen), mountainbikes of PW80 mini-crossmotoren ; pijlsnel over het water scheren met jet-ski’s en waterscooters. Men kan ook gebruik maken van de jungle- en hindernispiste, of schieten met pijl en boog (merk Yamaha). En natuurlijk hoort er ook een verzorgd koud buffet bij, evenals de met champagne besprenkelde huldiging van de winnaars.
PROMOTIE.
Vanwaar het idee om met de Yamaha Motoland Challenge de incentive-markt op te gaan ? Dat is gegroeid uit de wil om de produkten die D’Ieteren op de markt brengt te promoten bij een nieuw publiek. D’Ieteren is behalve Yamaha-importeur ook invoerder van MBK-fietsen. Het aanbod van Yamaha is bijzonder ruim : motorfietsen voor gebruik op de weg, terreinmotoren, quads, mini-crossmotoren, waterscooters en jet-ski’s.
En D’Ieteren had nog een terrein liggen bij de A2. Mestdagh : “Dat werd in 1982 in gebruik genomen, aanvankelijk uitsluitend voor motorcross. In 1993 hebben we het heropend met een andere visie : het werd een terrein voor cross en rekreatie. Partikulieren kunnen er onze produkten huren per half uur. Daaruit is dan ook het idee gekomen om naar de bedrijven toe te gaan en zo onze produkten te laten kennen. “
De redenering achter Yamaha Motoland is dat de mensen sport en avontuur zoeken. “Onze produkten lenen zich daar goed voor, ” aldus Marleen Mestdagh. “Niet iedereen heeft een jet-ski of een quad in de garage staan. Hoe ruimer het publiek dat we met die incentives aanspreken, hoe beter de promotie voor onze produkten en hoe groter onze merkbekendheid. Het effekt is moeilijk te meten, maar we merken wel dat een groot aantal mensen terugkomt met de familie. Als je nooit eerder op een quad gezeten hebt en je rijdt eens met zo’n Yamaha, dan blijft je dat bij. We bereiken zo ook heel andere doelgroepen dan met advertenties. Dit is échte promotie : de mensen proberen onze produkten. “
VRIJE TIJD.
Een en ander beantwoordt aan de Kando-filozofie van Yamaha : “The contribution to the improvement of your lifestyle by using our products”. Volgens Mestdagh past die filozofie heel goed in de huidige tijdgeest. “In de verkoop merken we ook dat de mensen meer belang hechten aan vrije tijd en dat een groot deel van het budget daarheen gaat. Wij willen overkomen als een merk dat alles heeft voor de vrije tijd. “
D’Ieteren begeeft zich hiermee op een heel andere markt : die van de incentives. Daarom neemt men deel aan incentive-beurzen, men stuurt direct mailings naar personeels- en marketingverantwoordelijken. En er zijn plannen om volgend jaar journalisten uit te nodigen, die dan eens aan den lijve kunnen ondervinden wat zo’n Challenge betekent.
Marleen Mestdagh : “Deze incentive is bereikbaar voor iedereen. Je hoeft er geen supersportman voor te zijn, en het is ook niet alleen voor jongeren bestemd. Wij zorgen er wel voor dat de snelheid van de machines niet te hoog ligt. Toch denken de deelnemers dat ze hard gaan : we moeten de mensen het idee geven dat ze zichzelf overtreffen. “
MODDER.
Bij D’Ieteren schat men de mogelijkheden van de Challenge nogal hoog in, omdat de bedrijven enigszins uitgekeken zijn op de traditionele incentive-produkten. Bovendien wordt er flink gesnoeid in de budgetten, zodat de grote buitenlandse reis als beloning minder vaak voorkomt. “De firma’s zoeken het dan in eigen land ; wij bieden sport en avontuur, ” aldus Mestdagh.
Een nadeel in eigen land is wel het weer : de videobeelden tonen bemodderde deelnemers. D’Ieteren raadt iedereen dan ook aan reservekleding mee te brengen. Van november tot april ligt de Yamaha Motoland Challenge overigens redelijk stil, hoewel D’Ieteren toch al aanvragen heeft gekregen voor de maand februari. “In het seizoen doen we gemiddeld twee organizaties per week, ” zegt Mestdagh. “Bij heel goed weer halen we er zelfs vier per week. “
Hoe groot is de konkurrentie op de incentive-markt ? Als relatieve nieuweling op die markt heeft Marleen Mestdagh daar nog geen duidelijke kijk op “maar ik weet wel dat men dikwijls voor ons kiest. “
A.V.P.
MARLEEN MESTDAGH (D’IETEREN SPORT) “De Yamaha Motoland Challenge is échte promotie : de mensen proberen onze produkten. “
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier